Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Lotus Emira is het begin van een nieuw tijdperk voor het ondertussen 73 jaar oude Britse merk. Een volwaardige sportcoupe, voor het eerst met een AMG-motorblok. Al is het bitterzoet, de Emira is ook de laatste Lotus met verbrandingsmotor.

Het is intussen 13 jaar geleden dat Lotus een nieuwe sportwagen introduceerde, de Evora. Nadat het merk eerder dit jaar had aangekondigd dat 2021 het laatste productiejaar is van de Elise, Exige en Evora was het afwachten wat er in de plaats zou komen. Maar alle stress valt nu weg nu de Emira onthuld is. De Emira is de laatste Lotus die een verbrandingsmotor heeft, met alle toekomstige modellen puur elektrisch. Het is een zwanenzang, maar tegelijk een nieuw begin.

2021_lotus_emira_coupe_11

2021_lotus_emira_coupe_092021_lotus_emira_coupe_13

Lotus positioneert de Emira agressief in de markt, in hetzelfde segment van de Porsche 718 Cayman en Alpine A110. Met een vanaf prijs onder de 72.000 euro is ze goedkoper dan de uitgaande Evora, maar wordt er flink wat meer alledaags comfort aangeboden.

For the drivers

Lotus biedt bij de lancering van de Emira twee verschillende motorisaties aan. Het topmodel heeft de vertrouwde en gesuperchargede Toyota V6 achterin, zoals we deze kennen uit de Exige en Evora. Specifieke cijfers zijn nog niet beschikbaar, maar Lotus meldt dat de V6 400 pk zal produceren, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 4 seconden. Goed nieuws voor puristen: de Toyota motor is beschikbaar met een manuele transmissie.

2021_lotus_emira_coupe_06

Lotus_Emira_06Lotus_Emira_01

Lotus_Emira_05Lotus_Emira_07

Nieuw voor de Emira is de optie om een AMG-motorblok tussen de achterwielen te steken. Geen dubbel geblazen 4.0-liter V8 maar het uiterst performante 2.0-liter turboblok van de A45, die om en bij de 360 pk naar de achterwielen duwt. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt verwacht rond de 4,5 seconden. Net zoals in de Duitse hatchback, zal ook hier enkel een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling beschikbaar zijn.

Lotus_Emira_08

2021_lotus_emira_coupe_052021_lotus_emira_coupe_04

Lotus zou Lotus niet zijn, als ze geen aandacht hadden besteed aan de rijdynamiek. Net zoals bij de uitgaande modellen is het chassis van aluminium, en zijn er dubbele driehoeken te vinden aan ieder wiel. Wie opteert voor het Lotus Drivers Pack zal bovendien kunnen wisselen van rijmodus en een stijvere, lagere ophanging hebben. Lotus kiest ook terug voor een hydraulische stuurservo, wat het stuurgevoel ten goede komt. De Emira is evenwel geen vederlichte wagen, met een verwacht gewicht van 1.405 kg. Iets lichter dan de huidige Evora, en ongeveer hetzelfde gewicht zoals de Porsche 718 Cayman.

Baby supercar

De Evija ging de nieuwe stafmaat zijn voor Lotus-design. Iets wat direct op te merken is aan de Emira. De neus en flanken van de sportwagen lijken op een kleinere versie van de elektrische hypercar. In de lijnvoering vind je ook inspiratie van de Elise en Evora terug. Opvallend is dat er geen grote aero-elementen zijn, en zelfs geen actieve achterspoiler. Lotus zet vooral in op passieve aerodynamica. De afmetingen van de wagen zijn hetzelfde als de Evora, maar is 15 centimeter breder. Iets wat de baanligging ten goede komt.

2021_lotus_emira_coupe_102021_lotus_emira_coupe_07

Lotus_Emira_03

Lotus_Emira_042021_lotus_emira_coupe_08

Lotus stond nooit gekend voor de afwerking van het interieur, gaande van spartaans tot puur functioneel. In de Emira is dat helemaal anders. Momenteel enkel verkrijgbaar als een tweezitter, en niet in een 2+2 configuratie zoals de Evora. Genoeg plaats achter de zetels voor bagage, en ook de koffer heeft plaats voor de obligatoire golftas. Achter het multifunctionele stuur zit een digitale cockpit met ernaast een 10-duim infotainmentdisplay. Ditmaal allemaal van eigen makelij; waar Lotus voorheen samenwerkte met Alpine. Wie ervoor kiest, kan luidsprekers van KEF in de Emira plaatsen, iets wat menig audiofiel kan prikkelen.

De Lotus Emira is vanaf nu te bestellen en de eerste leveringen worden verwacht midden 2022.

Zelf een Emira configureren doe je via deze link.

MEER LEZEN

Officieel: Final Editions voor de Lotus Elise en Exige

Lotus stelt nieuw certificaat van herkomst voor

Lotus lanceert eerste volwaardige configurator