Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Rally-geïnspireerde restomods, ze springen tegenwoordig als champignons uit de grond. Ditmaal is het de beurt aan het in Los Angeles gevestigde Legende Automobiles, dat de Renault 5 Turbo (1) en 2 in een verleidelijk nieuw jasje steekt.

Het is niet enkel Renault dat de kleine rallylegende binnenkort nieuw leven inblaast. Het pas opgerichte Legende Automobiles deelt schijnbaar dezelfde passie voor de Renault 5 Turbo (minus de elektrische aandrijving) en spaart kosten noch moeite om het model weer helemaal bijdetijds te maken. Het perfecte eerbetoon aan de hatchback met middenmotor die in 1981 de Rally van Monte Carlo won?

Retro chique

Renault produceerde in de jaren ’80 twee versies van de uitgebouwde Cinque: de Renault Turbo en Turbo 2. De restomod bouwt verder op die varianten en krijgt daardoor logischerwijs de naam ‘Turbo 3’. Wie naar de foto’s kijkt, ziet meteen de hoekige lijnen en verbrede achterpartij van het origineel. Maar kijk wat verder en je merkt dat er ook duidelijke verschillen zijn.

De nieuwe carrosserie is volledig vervaardigd uit koolstofvezel om het gewicht zo laag mogelijk te houden. En net zoals bij het origineel ligt de motor weer achter de bestuurderszetel: een viercilinder turbo van niet nader genoemde origine die zijn 400 paarden via een handbak naar de achterwielen stuurt. Best een verschil met de 158 pk sterke Turbo 2 en zelfs meer dan de 345 pk van de Maxi Turbo.

De ophanging bestaat uit dubbele driehoeken die de 16″-wielen vooraan en de 17-duimers achteraan ondersteunen. Daardoor is de spoorbreedte van de Turbo 3 breder geworden met een agressievere achterzijde tot gevolg – inclusief dubbele diffuser en een achtervleugel. De neus blijft grotendeels hetzelfde, al zitten er nu LED koplampen in verwerkt.

Less is more

Ook het interieur ontsnapt niet aan de moderne invloeden, ook al blijft het wel trouw aan het minimalistische Bertone-design. Wat meteen opvalt, is het digitale dashboard en de airco in twee zones. De rode accenten van het exterieur worden mee naar binnen gehaald en zorgen er voor een contrasterend effect. Een rolkooi en lichte sportzetels met meerpuntsharnassen binden het geheel samen.

Legende Automobiles geeft nog geen kostenplaatje voor de makeover, niet in het minst omdat het eerste model nog afgewerkt moet worden. Ze zeggen wel geen rekening te willen houden met de kostprijs, maar gewoon de best mogelijke versie van het icoon zullen bouwen. Benieuwd of de eigenaars van de overblijvende Turbo 1’s en 2’s -waarvan er samen maar 4987 stuks gemaakt werden- daarop zitten te wachten. Wij in ieder geval wel.

MEER LEZEN:

Renaulution-plan belooft elektrische R5, herboren Lada Niva en elektrische Alpine A110

Video: Revelations with Jason Cammisa – Renault R5 Turbo

Ken je klassiekers: Renault Rodéo (1970 – 1987)