Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na de 2 Reeks Gran Coupé is het de beurt aan de echte coupé. Die komt er wederom zonder elektrificatie of controversiële designkeuzes, maar is onderweg wel zijn manuele transmissie kwijtgespeeld.

De nieuwe 2 Reeks Coupé is een lichte pauze in BMW’s plan om het volledige gamma te elektrificeren of hybridiseren, maar wel eentje die welkom is in DRIVR-middens. Het compacte sportmodel volgt daarmee kort na de onthulling van de Gran Coupé eerder dit jaar, maar dan wel met eerder conservatieve wijzigingen – wat op zich niet slecht is anno 2021. Alleen die achterlichten…

De neus krijgt weer een klassieke grille om de BMW-puristen te sussen. Ook zien we nieuwe LED-koplampen met onderaan agressievere luchthappers. De rest van het exterieur evolueert eerder matig, ook al zijn de dimensies weer iets forser geworden en is de spoortbreedte gewijzigd: vooraan met 5,4 cm extra en achteraan met 3,1 cm. Een aanpassing die de bochtenkunde van ‘The 2’ zeker ten goede zal komen.

In 4,3 naar de 100

De nieuwe tweedeurs komt initieel in twee motorisaties: als 220i met een geblazen 2,0-liter viercilinder van met 184 pk en 300 Nm, of als M240i met een 3,0-liter zes-in-lijn turbo van 374 pk en 500 Nm koppel. In afwachting van de volgende M2 is de M240i momenteel de snelste uitvoering met alvast een 0 naar 100 km/u in 4,3 (!) seconden. De 220i klaart dezelfde sprint in 7,5 seconden. Beide motoren worden standaard gekoppeld aan een ZF automaat, zonder een manuele optie.

Wie voor het topmodel gaat, krijgt sowieso vierwielaandrijving in de vorm van het gekende xDrive-systeem, terwijl de 220i enkel met achterwielaandrijving komt. Een vernieuwde, stuggere ophanging moet de baanligging verbeteren. BMW laat ook weten dat de chassisstijfheid verbeterd is met 12% in vergelijking met de vorige 2 coupé. Wel is deze nieuwe uitvoering 20 kg zwaarder dan zijn voorganger, met een rijklaar gewicht van 1690 kg. Dat gewicht is wel 50:50 verdeeld. Verder heeft de M240i standaard een reeks M Performance-onderdelen, zoals een sportdifferentieel en grotere remklauwen.

Knussere cockpit

De binnenzijde van de coupé is eigenlijk rechtstreeks uit een 3 Reeks overgenomen. Een digitale cockpit en aansluitend infotainmentdisplay zijn de grote blikvangers. Het geheel is wel iets knusser dan voordien, wat de hoofd- en schouderruimte allicht niet ten goede komt. Sportstuur en sportzetels zijn standaard en vervolledigen de strakke cockpit.

Spreekt voor zich dat er later nog een echte M2 komt. De nieuwe M240i vormt alvast de basis voor de populaire M-variant die naar alle waarschijnlijkheid in 2022 zijn intrede doen. Wie niet kan wachten tot dan, kan nu al de M light bestellen voor minimaal 57.250 euro, terwijl de 220i  vanaf €40.050 uit de concessies rolt.

MEER LEZEN:

Officieel: BMW i4 M50 (2021)

Officieel: BMW M440i xDrive Gran Coupé (2021)

Officieel: BMW M4 Competition Cabriolet heeft 510 ‘horses in the sky’