Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

McLaren onthult het snelste topless-model in zijn gamma: de 765LT Spider. Die vervoegt de gelijknamige coupé en heeft eveneens een gelimiteerde productie van slechts 765 wagens.

Met de spiderversie van de 765 bouwt McLaren verder aan de LongTail-familie die garant moeten staan voor circuitwaardige prestaties en innemend rijplezier. Iets wat de officiële cijfers alvast onderbouwen, want tegen deze McLaren is geen enkele haargel bestand. “We hebben de 765LT Spider ontwikkeld als een auto zonder compromissen, met alle verbondenheid en betrokkenheid van de coupé – maar met het extra voordeel van zoveel meer van dat geweldige LT-geluid, nog dichter bij de bestuurder”, legt James Warner, Chief Engineer bij McLaren, uit.

Hoeveel pk?

Achterin ligt dezelfde Ricardo vierliter twinturbo V8 als in de 765LT. Zoals de naam al doet vermoeden, beschikt de achtcilinder over 765 pk aan vermogen. Met een 0 naar de 100-tijd van 2,7 seconden en 0 naar 200 in 7,2 moet de Spider niet onderdoen voor de coupé. Niet verrassend eigenlijk, gezien die ‘maar’ 49 kg meer weegt. Opvallender is dat de 765LT spider 80 kg lichter is dan 720s spider. Het totale drooggewicht bedraagt maar 1388 kg, wat een impressionante 598 pk per ton oplevert.

Het piece de resistance van de spider is uiteraard het inklapbare dak. Dat is volledig uit koolstofvezel vervaardigd en kan gebruikt worden tot aan 50 km/u. Interessant genoeg valt de achterruit individueel te bedienen, waardoor je ook bij minder zonnig weer kan genieten van het rauwe V8 en bijhorende uitlaat-geluid.

(Nu al) Bijna uitverkocht

Het interieur van de tweezitter is exact hetzelfde als dat van de coupé, met een dashboard en details die grotendeels met alcantara overtrokken zijn. Twee optiepakketten worden aangeboden: het Black Pack, dat extra zwarte accenten aan de buitenkant toevoegt, en het Clubsport pakket dat het gewicht met extra elementen in koolstofvezel mildert en een circuittelemetriesysteem heeft.

Wie het ervoor over heeft, kan McLaren Special Operations inschakelen om de wagen naar eigen smaak in te richten, al zal je daar niet te lang mee mogen wachten. Van de Spider worden er zoals gezegd maar 765 exemplaren gebouwd – net zoals bij de reeds uitverkochte coupé. Voor minimaal €365.000 reserveer je er eentje voor 2022, want de productie voor dit jaar is al volzet.

MEER LEZEN:

Video: Ferrari Monza vs. McLaren Elva vs. Aston Martin Speedster

Officieel: McLaren Artura (2021) (+Video)

Video: Carfection – McLaren F1 vs. Mercedes CLK GTR vs. Porsche 911 GT1 (Deel 3/3)