Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De gereïncarneerde coachbuilder Radford stelt zijn eerste wagen voor: de Radford 62/2. Dat is enerzijds een hommage aan de Lotus 62 maar anderzijds vooral een strakke sportwagen met een retrokantje waar Lotus aan heeft meegewerkt.

Radford werd eerder dit jaar van onder het stof gehaald door Ant Anstead (bekend van o.a. Wheeler Dealers) en Jenson Button. Niet lang daarna werd bekendgemaakt dat het eerste project een herwerking wordt van de Lotus type 62, een eerder obscure racewagen op basis van de originele Lotus Europa.

Lotus heeft dan ook niet alleen zijn goedkeuring gegeven aan het project, maar ook technische ondersteuning geleverd via Lotus Engineering. Meer nog, Radford kocht de rechten van het zwart-gouden ‘John Player Special‘ kleurenschema, zodat ze hun 62/2 in de onmiskenbare livery kunnen hullen.

Evora onderstel

De Radford 62/2 komt in drie verschillende uitvoeringen, die allemaal het chassis van de Lotus Evora als onderstel gebruiken. Ook het motorblok is dezelfde Toyota V6 die in de Evora en Emira terug te vinden is. De standaard 62/2 heeft een vermogen van 430 pk, de ‘Gold Leaf’ versie heeft 500 pk dankzij een scherpere nokkenas en verbeterde zuigers. Als topmodel is er de John Player Special met niet minder dan 600 pk: een piekvermogen dat ze bereiken met een nieuwe supercharger en aangepaste ECU mapping. Met een drooggewicht van net 1000 kg zijn de cijfers in ieder geval indrukwekkend.

De 62/2 wordt geleverd met een manuele zesbak of een DCT-automaat. Wie voor de automaat kiest, heeft nog de extra optie om een sperdifferentieel toe te voegen. Verstelbare ophanging aan ieder wiel is standaard, met 17″ velgen vooraan en 18″ velgen achteraan. Enkel bij de Gold Leaf variant groeien die naar 18″ vooraan en 19″ achteraan.

Hommage aan Lotus-geschiedenis

Zowel de Gold Leaf als de John Player Special-uitvoeringen komen met exclusieve kleurenschema’s. De Gold Leaf is in het rood gehuld met gouden accenten zoals Lotus type 49, de eerste F1 wagen met een grote commerciële sponsor. De John Player Special heeft eigenlijk geen introductie meer nodig, want de zwart-gouden livery is bijna parate kennis voor het DRIVR-publiek.

Het exterieur van de wagen draagt de Le Mans-look hoog in het vaandel. Standaard is er geen achtervleugel, maar er staat wel een ducktail in de optielijst. Met een hoogte van slechts 1,13 m komt ook de optionele hydraulische neuslift goed van pas. Het interieur krijgen we op dit moment nog niet te zien. Radford geeft aan dat het modern maar strak is ingericht met genoeg comfort voor dagelijks gebruik – mede dankzij een achteruitkijk-camera, bluetooth carkit en surround luidsprekers.

Een exacte prijs van de 62/2 is niet gekend. Radford geeft wel mee dat er slechts 62 wagens van de productieband rollen. De orderboeken zijn nu open, met eerste leveringen in 2022.

MEER LEZEN:

Officieel: Lotus Emira (2022)

Video: Top Gear – Lotus Evija Exclusive First Drive

Lotus maakt toekomstplan bekend, met nieuwe Emira en elektrische SUV op kop