Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Goed nieuws voor wie in de Verenigde Staten of Japan woont. Nissan onthult ein-de-lijk een nieuwe Z sportcoupé. Ditmaal geen nummering, maar enkel “Z”. Hoewel er geen plannen zijn om deze naar Europa te brengen nemen we toch een kijkje dichterbij.

Twaalf jaar lang werd de Nissan 370z geproduceerd, die eigenlijk ook niet veel meer was dan een lichte upgrade van de 350z. Na de productiestop in 2020 was het niet lang wachten op een opvolger, want Nissan had al snel de ‘Z Proto‘ bekendgemaakt. Het is echter nu pas dat we de productieversie zien. En laten we de pleister er al aftrekken: Nissan heeft geen plannen om de nieuwe Z naar Europa te brengen.

Nissan_Z_06

Analoge wagen

De nieuwe Z sportcoupé houdt het simpel met een 3,0-liter twin-turbo V6 die goed is voor 400 pk bij 6.400 tpm en 474 nm koppel tussen 1.600 en 5.600 tpm. Nissan geeft voorlopig geen sprinttijden van 0 naar 100 km/u vrij maar laat wel weten dat de Z 15% sneller is dan de 370z. Die laatste deed dat in 5 seconden. Met wat rekenwerk verwachten we dat de Nissan Z in zo’n 4,3 seconden de 100 km/h bereikt.

Standaard komt de Z met een manuele zesbak, inclusief launchcontrolfunctie en revmatchingfunctie. Die laatste twee zijn ook beschikbaar op de automatische transmissie, die eveneens beschikt over een sperdifferentieel en GT-R geïnspireerde stuurflippers.

Nissan_Z_03

Nissan_Z_10Nissan_Z_07

Hoewel het nieuwe model op hetzelfde chassis gebouwd is als de 370z is de koetswerkstijfheid wel gestegen en de ophanging aangepast. Ook zit er nu een elektrische stuurservo in die volgens Nissan toch een mechanisch gevoel moet hebben. Uiteraard zijn ook moderne veiligheidssystemen zoals lane departure en adaptive cruise control standaard.

Nissan_Z_05

Wat betreft het exterieur zien een smakelijke mix van retro-invloeden met moderne scherpe lijnen waarbij vooral de grote rechthoekig grille een behoorlijk statement is. De achterzijde is dan weer een knipoog naar de modellen van weleer, en de 240SX in het bijzonder. Maar al bij al is de nieuwe Z onmiskenbaar Nissan en ‘Z’ in het bijzonder. Het interieur is zoals gewoonlijk gericht op de bestuurder en telt een nieuwe digitale cluster bovenop drie analoge klokken, geïnspireerd door de 240z. Veel gadgets zijn er niet, met uitzondering van een 8-duims infotainment in het midden.

Nissan_Z_02Nissan_Z_04Nissan_Z_08

Niet in België

Zoals eerder aangegeven komt de nieuwe Nissan Z niet naar Europa. Striktere Europese emissienormen zijn hier de grote boosdoener, alsook de kleine afzetmarkt voor dit type sportwagens. Nissan geeft aan dat het in Europa liever inzet op de EV- en crossovermarkt.

MEER LEZEN

Video: De Hakosuka op bezoek bij Jay Leno

Test: Nissan Juke 1.0 DCT 117 N-Design

Italdesign toont productieversie Nissan GT-R 50