Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Emira is nog maar net ten tonele verschenen of er is alweer nieuws over Lotus: er komt een nieuwe productielijn met bijhorend hoofdkwartier in China waar drie nieuwe modellen gebouwd gaan worden. Allemaal elektrisch en geen sportwagens.

Met de blijvende investering van Geely in Lotus wordt het Vision80 toekomstplan verder uitgevoerd. Niet geheel onverwacht omvat dat naast een nieuwe fabriek in China ook een dito hoofdkwartier. Het complex zal vooral de thuisbasis worden van Lotus Technology: een nieuwe tak die zich voornamelijk op de ontwikkeling van elektrische wagens zal richten.

De nieuwe productiefaciliteit moet eind dit jaar de deuren al openen. Op een oppervlakte van meer dan 1 miljoen vierkante meter gaat Lotus ongeveer 150.000 wagens per jaar produceren. Dat is zo’n 15 keer meer dan de maximumcapaciteit van de huidige fabriek in Hethel. Een geïntegreerd testcircuit op de site moet het mogelijk maken de wagens aan een maximumsnelheid van 230 km/h te valideren.

Drie lifestyle-modellen

De nieuwe productielijn zal in de nabije toekomst dus niet gebruikt worden om sportwagens te bouwen. Lotus is er als de kippen bij om te preciseren dat de volgende drie jaar evenveel ‘lifestyle’-modellen worden gelanceerd, te beginnen met de elektrische SUV die al in april werd aangekondigd.

De Type 132 SUV zou in 2022 in showrooms moeten staan en een E-segment crossover worden, genre BMW X5 of Volvo XC90 . In 2023 volgt dan de Type 133, een vijfdeurs sedan in hetzelfde segment om met de Audi A6 of BWM 5 Reeks te concurreren. Als laatste is de Type 134 in 2024 aan de beurt, als een iets kleinere D-segment SUV die zijn pijlen op de Volvo XC60 richt. De elektrische sportwagen in samenwerking met Alpine zou pas in 2026 het levenslicht zien.

Alledrie deze modellen worden ondersteund door hetzelfde ‘lifestyle’-platform. Dat onderbouwt wagens met een wielbasis tussen de 2889 mm en 3100 mm, maar kan aangepast worden als toekomstige modellen dit nodig hebben. Gezien het een puur elektrisch platform is, bietd het plaats aan batterijen met een capaciteit van 92 kWh tot 120 kWh bij een spanning van 800 V. Lotus heeft een 0 naar 100 kmh van drie seconden voor ogen.

Samenwerking met NIO

Buiten de Lotus Evija heeft het niche Brits sportmerk evenwel weinig ervaring met het bouwen van elektrische wagens. Om dat aan te sterken, gaat het een samenwerking met het Chinese merk NIO aan. Hoe die precies in mekaar zit, is op dit moment nog niet duidelijk – al heeft NIO wel een ongenoemd bedrag geïnvesteerd in Lotus Technology.

Lotus wilt ook intelligente en autonome rijsystemen ontwikkelen in China. Het overkoepelende doel is -en wij citeren- “om Lotus-rijders op het niveau van een F1-piloot te laten rijden op het circuit dankzij rijhulpsystemen”. Daaruit moeten dan als bijproduct inzichten en technologieën vloeien die het merk kan toepassen in zijn lifestyle-wagens.

Voorlopig blijven de Evija en Emira dus de enige sportwagens die Lotus zal produceren vanaf 2022. Een radicale ommezwaai voor het merk, maar ook een broodnodige om de toekomst te verzekeren. Al zal het toch een vreemd zicht worden, zo’n SUV met een Lotus-badge – net zoals de Cayenne dat in 2003 al bij Porsche deed.

MEER LEZEN:

Lotus maakt toekomstplan bekend, met nieuwe Emira en elektrische SUV op kop

Officieel: Final Editions voor Lotus Elise en Exige

Opvallend: Lotus Evora krijgt (als enige) geen Final Edition