Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het was al langer bekend maar nu dus officieel: op het IAA Mobility in München presenteert Mercedes-AMG zijn eerste stekkermodellen, te beginnen met de GT 63 S E Performance en de EQS 53.

Beginnen doen met de 1.400 Nm sterke AMG GT 63 S E Performance. Om aan dat monsterkoppel te komen, complementeert AMG de momenteel krachtigste variant met een gezonde elektroboost. De overbekende 4.0 V8 biturbo levert zo’n 640 pk en een al niet mis te verstaan koppel van 900 Nm. Maar omdat meer vaak leuker is, monteerden de Duitsers een 400V-elektromotor samen met een tweetrapstransmissie en een elektronisch sperdifferentieel geïntegreerd in een compacte unit op de achteras. Wie bang is van het extra gewicht van de accu kunnen we geruststellen: de setup voegt maar 89 kg toe.

De 6,1 kWh grote batterij levert continu 70 kW vermogen en piekt maximaal 10 seconden aan 150 kW. Puur elektrisch rijden kan, maar dan ga je niet ver geraken: al na 12 km is de jus er immers uit. Inpluggen kan dankzij de 3,7 kW wisselstroomlader, die weliswaar bescheiden maar ook bewust zo klein uitvalt. De accu is namelijk vooral bedoeld om zijn energie snel af te geven en even snel zelf op te laden door de uitgekiende energierecuperatie. De prestaties liegen er in ieder geval niet om: in 2,9 seconden naar 100 km/h, in nog geen 10 seconden tik je de 200 km/h aan. De topsnelheid ligt op 316 km/h.

AMG Sound Experience

Het stond in de sterren geschreven: ook de EQS krijgt een vitaminekuur van de jongens uit Affalterbach. De AMG EQS 53 4Matic+ leveren de Duiters overigens meteen in 2 versies, waarover hieronder meer. Wie gokt op een simpele vermogenstuning komt echter bedrogen uit. De ingenieurs deden hun werk uiterst nauwkeurig en de EQS werd op verschillende punten aangepakt om te voldoen aan de strenge eisen van AMG.

Zo voorzien ze specifieke elektromotoren op voor- en achteras die hogere toerentallen aankunnen en daardoor meer vermogen mogelijk is. Ook het koelcircuit pakten ze aan met onder andere een extra oliekoeler voor de transmissie. Om het technische geheel af te werken, voorzag AMG een specifieke kabelboom – wederom afgestemd op het hogere vermogen.

In de basis zien we een 658 pk sterke aandrijflijn met een maximumkoppel van 950 Nm. Wie meer wil, kan opteren voor het optionele Dynamic Plus-pack en de bijkomende boostfunctie tot 761 pk en 1.020 Nm. Daarmee spurt je in 3,4 seconden naar de honderd, in plaats van de al aangename 3,8 seconden van de basisversie. De pret houdt elektronisch op bij 250 km/h of 220 km/h in standaardtrim.

Zowel buiten als binnen herkennen we de typische AMG-afwerking die de EQS net dat tikkeltje sportiviteit meegeeft. Wat uiteraard bij geen enkele AMG mag ontbreken, is de unieke soundtrack. De geluidsingenieurs componeerden daarom de AMG Sound Experience, die varieert per rijprogramma. Het resultaat laat echter nog even op zich wachten, alsook de prijzen.

MEER LEZEN:

Mercedes-AMG zet door met Project One

Nieuwe Mercedes-AMG SL (2021) begint aan laatste ontwikkelingsfase

Eerste test: Porsche Taycan 4S Performance Plus