Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De 3 Wheeler gaat van twee naar drie pitten, maar gelukkig (nog) niet aan de stekker.

In een tijd waarin de elektromotoren ons rond de oren vliegen, komt Morgan met wel heel verrassend nieuws. Want wie na het EV3 Concept dacht dat de opvoger het met batterijen zou moeten rooien, kan gelukkig weer ademhalen. De voorop gemonteerde V-Twin motor, die het model meteen zijn typische look gaf, maakt wel plaats voor een driepitter van Ford-makelij.

Stevige vermogenswinst

De luchtgekoelde S&S-motor met zijn 80 pk stond in combinatie met het lage gewicht garant voor verrassend vlotte prestaties. Dat pluimgewicht van nog geen 500 kg blijft voor de ingenieurs van primordiaal belang. Met de technologie uit het aluminium chassis van de Plus Four en Plus Six is er geen twijfel mogelijk dat ze dit streefgewicht zullen bereiken. Ook de aandrijving met tandriem op het enkele achterwiel blijft en verloopt verder via de traditionele versnellingsbak met 5 verzetten uit de Mazda MX-5.

De grootste verrassing is dus de Ford-driepitter, ook dat die voortaan onder en niet meer voor de motorkap ligt – zoals de legendarische look van de voorvader dicteerde. De 1.5 driecilinder uit de Fiesta ST en Puma ST moet het evenwel zonder turbo stellen, waardoor het vermogen waarschijnlijk op zo’n 120 tot 130 pk uitkomt.

Werelds product

Morgan wil met de nieuwe 3 Wheeler schijnbaar de wereld veroveren, want de focus ligt ditmaal op de Verenigde Staten. De status van het model als niet-voertuig helpt om met lagere veiligheidsvoorwaarden geïmporteerd te worden, wat een serieis concurrentieel voordeel oplevert.

Verder verwachten de Britten een groei op hun lokale markt. Op Europese bodem blijken Frankrijk, Italië en Duitsland de grootste afnemers te zijn. Historisch gezien was de oervader van de 3 Wheeler een topper in de verkoopcijfers. Ook het vorige model uit 2011 moest niet onderdoen voor de vierwielers van het merk.

MEER LEZEN:

De geschiedenis van het Britse Morgan 

Test: Morgan 3 Wheeler 

Bevestigd: De elektrische Caterham Seven is op komst