Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoewel we allemaal weten dat de elektrificatie van het wagenpark onomkeerbaar is, liggen bepaalde modellen extra gevoelig. De Mercedes G-Klasse is er zo een, die er met de Concept EQG alvast een elektrische ontwerpstudie bijkrijgt.

De ‘Duitse Drie’ razen als een dolle naar het futuristische landschap met de introductie van almaar meer elektrische modellen. Waar BMW nog even achterop hinkt en Audi zich eerder voorzichtig toont, rolt Mercedes een volledig EQ-gamma uit. Wat begon met de EQC is ondertussen via de EQA, de EQV, de EQB en de bijzondere EQS bij de EQE beland. Dat laatste tweetal maakt trouwens schoon schip met de aangepaste platformen door specifieke architecturen in te zetten. Kortom: stevige concurrentie voor de andere twee premiumspelers, maar ook binnen het eigen gamma dat nog steeds conventioneel gemotoriseerde equivalenten van al die Klasses bevat.

Geen toegevingen

Officieel heet de elektrische G-Klasse nog Concept EQG, maar de Ster presenteert zijn nieuwe telg wel als een bijna-productiemodel. Het staat dan ook als een paal boven water: de G krijgt een elektrisch broertje in de EQ-familie. Omdat het G-Modell tegenwoordig vaker on- dan offroad te zien is, zou je kunnen denken dat Mercedes een ander carrosserie op het modulaire platform van de EQS (en EQE) plaatst. Maar niets is minder waar. Een echte G tackelt immers de beruchte testpiste op de Schöckl-berg in de bakermat Graz – en dus ook de EQG. Of hoe de elektrische offroader zijn Steyr-Puch-badge veengoed zal moeten verdienen.

Met welke ingrediënten? Een ladderchassis met geïntegreerde batterijen, in combinatie met een onafhankelijke voorwielophanging en een starre achteras. Verder monteren de ingenieurs op elke hoek een elektrische motor die dicht bij het wiel ligt, waardoor een individuele aansturing mogelijk wordt. Tenslotte krijgt de EQG zelfs een reductiebak door een tweeversnellingstransmissie in te bouwen.

Wel een EQ-sausje

Uiteraard voorziet de tekentafel wel een beetje moderniteit qua looks. Los van de conceptuele opsmuk overgiet Mercedes-Benz zijn ultieme offroader met het bekende EQ-sausje. We herkennen natuurlijk nog steeds het hoekige design van de oer G-Klasse, dat op zich al wat gemoderniseerd werd voor de nieuwe G. Daarbovenop zien we doorlopende LED-strips, een dichte grille in zwart glimmende kunststof, de verlichte ster in 3D-effect, en natuurlijk tal van blauwe details om de zaak helemaal duidelijk te maken.

Grappig detail is de kofferbox op de achterdeur. Dat imiteert het gekende reservewiel, maar is feitelijk geen reservewiel. Met de accentuerende LED-strip verwijzen de designers naar een wallbox. Handig om een setje laadkabels in op te bergen, want dan slingeren ze alvast niet door het interieur bij het modderbaden. Hoever je kan ploeteren op een lading stroom, is nog strikt geheim. De echte 4×4-specificaties worden immers pas later bekendgemaakt.

MEER LEZEN

Officieel: BMW i4 M50

Eerste test: Audi Q4 e-tron 35

Concept: Audi A6 e-tron