Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nog niet zo lang geleden kwam Caterham in handen van zijn Japanse verdeler. Het komt dan ook niet als een verrassing dat hun eerste nieuwe wagen na de overname eentje is die op Japanse leest is geschoeid. Maar geen paniek: de nieuwe Seven 170 is ook in het westen beschikbaar.

Tussen 2013 en 2017 kon je bij Caterham een Seven 160 kopen, met niet meer onder de motorkap dan een gemiddelde stadswagen. Door aanleveringsproblemen werd dat model evenwel uitgefaseerd en ontbrak het de Britse sportwagenbouwer aan een instapmodel. Niet langer: met de nieuwe Caterham Seven 170 vullen ze dat plekje nu weer op, en dat is niet toevallig.

Niet zo lang geleden kwam Caterham in handen van zijn Japanse invoerder, VT Holdings. En zoals bekend heeft Japan een specifiek segment dat ‘Kei car’ heet: wagens die zeer strikte regels volgen op het vlak van motorinhoud en fysieke grootte om van een lagere verkeersbelasting en verzekering te genieten. Caterham (en bij uitbreiding: alle Britse sportwagens) hebben een grote populariteit bij de Japanse petrolheads, dus is er daar wel degelijk een markt voor deze kleine Caterham.

Lichtste Caterham ooit

Met klein bedoelen we trouwens precies dat. In de kenmerkende neus ligt er ‘maar’ een geblazen driecilinder van 660cc. Goed voor een vermogen van 84 pk en een 0 tot 100-tijd in zo’n 6,9 seconden. Dat is relatief snel, zeker als je het drooggewicht van 440 kg in acht neemt. Het is de lichtste Caterham Seven die ooit in productie is gegaan. Vandaar ook de naam ‘170’, want de roadster heeft een power-to-weight verhouding van 170 pk per ton.

Met een breedte van 1440 mm is het ook fysiek de kleinste Caterham die momenteel wordt aangeboden: enkel in een standaard chassis verkrijgbaar met specifieke 14-duimsvelgen. Klanten hebben wel de keuze tussen een S of R-uitvoering. Op zich is er weinig functioneel verschil tussen de twee, al krijg je bij de R-uitvoering een sperdifferentieël en hardere sportophanging.

Goedkope fun

Vanbinnen is deze Seven niet veel anders dan andere Caterhams. Een zeer basic dashboard (zonder radio!) met een hoge middenconsole waar de aandrijfas door loopt. Gezien het geheel in Gatwick, Engeland met de hand wordt gemaakt, is natuurlijk alles naar smaak aanpasbaar.

Niet enkel in Japan is deze Seven 170 fiscaal interessant. Met een uitstoot van maar 109 g CO2/km is hij ook bij ons spotgoedkoop op vlak van wegenbelasting. Dit door de combinatie van een lage uitstoot en een kleine cilinderinhoud. De prijs daarentegen begint in België aan €29.495, maar dat is zonder opties of BTW.

MEER LEZEN:

Bevestigd: De elektrische Caterham Seven is op komst

Caterham Super Seven 1600: Vanaf 46.403 euro

Caterham 485 CSR is nu WLTP-proof