Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Restomods zijn schering en inslag dezer dagen. Het bedrijf E-Legend pikt zijn graantje mee met de aankondiging van de EL1: een elektrische sportwagen geïnspireerd door de Audi Sport Quattro.

In tegenstelling tot de meeste restomods is deze EL1 een elektrische versie die van nul af aan werd ontwikkeld. Dat de Audi Quattro als kerninspiratie diende, merk je direct aan de hoekige retrolijnen van het ontwerp. Al doet het vermogen eerder aan de Sport Quattro denken, in opperste staat van Groep B-tuning (and then some).

Twee rondes Nordschleife

Net als de meeste klassiekers die als EV herleven, heeft ook deze EL1 astronomisch hoge cijfers. Drie elektromotoren duwen 805 pk aan vermogen naar alle vier wielen – 201 pk op de vooras en 302 pk per wiel op de achteras. Goed voor een klassieke sprint in zo’n 2,6 seconden. Gekoppeld aan een 90 kWh batterij acht E-legend het mogelijk om twee rondes te doen op de Nürburgring aan volle snelheid. Daarna is het opladen, wat met fast-charging kan aan 300 kWh.

De batterij bevind zich onderaan het chassis en is T-vormig voor een ideale gewichtsbalans. Die is overigens echt nodig, gezien de wagen 1680 kg weegt. Toch wordt er aan gewichtsbesparing gedaan, door het chassis van deze EV volledig uit koolstofvezel te vervaardigen. Verstelbare vering en meerdere rijmodi zijn ook standaard.

Het begin van iets moois?

De EL1 is nog maar de start van het E-Legend verhaal. Zo willen ze naast deze Quattro-geïnspireerde EV ook nog twee andere elektrische sportwagens maken, beide ook met roots in de Groep B-rallyklasse. Zo heeft hoofdontwerper Marcus Holzinger al laten vallen dat de Ford RS200, Lancia Delta S4 en 037 alvast op zijn shortlist staan.

Wie geïnteresseerd is in de EL1 moet er snel bij zijn. In totaal worden er slechts 30 van gemaakt, met een leverdatum eind 2023. Ook de toekomstige EL2 en EL3 worden slechts in oplages van 30 geproduceerd. Alle wagens zijn handwerk en dragen ook een stevig prijskaartje. Voor €860.000 (exclusief BTW!) staat er eentje op te laden in je garage.

MEER LEZEN:

Audi aast op elektrische Dakar-overwinning met de RS Q e-tron en een dream team

Nu of Nooit: Audi TT (8N) – De Bauhaus Coupé (WD01)

DRIVR-Video: Audi UrQuattro 20v Turbo met slechts 12.800 km gereden