Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nu alle merken hun toekomstige EV’s uit de doeken doen, kan Rolls-Royce natuurlijk niet achterblijven. De ‘Spectre’ zou er in 2023 moeten zijn, maar de eerste details hebben we nu al.

Toen moederbedrijf BMW zijn (tweede) elektrische offensief in 2020 inzette, bleef het bij Rolls Royce akelig stil. Er waren wel een tweetal concept cars met de 102EX (2010) en de futuristische 103EX (2016), maar verder dan een studie raakten ze tot nog toe niet. Ditmaal is het wel menens en laten ze er geen gras over groeien, want met de Spectre start de elektrificatie van Rolls Royce in 2023 om tegen 2030 het volledige gamma te omvatten.

Spectre

Noem de toekomstige evenwel geen Wraith met een elektromotor, al zou het silhouette van de Spectre je dat wel doen denken. Rolls-Royce countert door te zeggen dat de EV een compleet nieuwe wagen is, die dus niet op het BMW-platform van de Wraith staat maar op de (aangepaste) architectuur van de Ghost en Phantom. Dat wil ook zeggen dat ze het CLAR-platform van de BMW iX en i4 niet gaan gebruiken.

Volgens CEO Torsten Müller-Ötvös is het platform flexibel genoeg om batterijen in weg te werken, gezien het origineel ontwikkeld was voor zowel een V12 en elektrische aandrijving. Wat we eventueel wel kunnen terugvinden in de Spectre, zijn de elektromotoren van de i4 M50. Die leveren immers -net zoals de 6.6 liter V12 van BMW- ook zo’n 600 pk aan vermogen.

Testvloot

Charles Rolls sprak in april 1900 de volgende profetische woorden. “De elektrische auto is perfect geruisloos en schoon. Er zijn geen geuren of trillingen, en ze zouden erg handig moeten worden wanneer vaste laadstations kunnen worden geregeld. Maar voorlopig verwacht ik niet dat ze zeer bruikbaar zullen zijn – in ieder geval voor de komende jaren.” 121 jaar later, worden ze eindelijk werkelijkheid.

Rolls Royce begint meteen aan het bouwen van een reeks testwagens, die over een periode van twee jaar elk zo’n 241.000 kilometer gaan afleggen. Volgens RR staat dat gelijk met 400 jaar van gebruik. Door de opvallende camouflage weten we dus nog maar weinig vrij over het design van de Spectre, al zou dat binnenkort duidelijker worden wanneer de testwagens de straat opgaan.

MEER LEZEN:

Waarom deze elektrische Rolls-Royces lang niet gek zijn

Rijtest: Rolls-Royce Ghost (2020)

Bovet ontwerpt twee unieke Horloges voor de Rolls-Royce Boat Tail van Beyoncé en Jay-Z