Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Einde jaren ’90 bracht BMW met de Z8 een uniek gestileerde roadster op de markt. Meer dan 20 jaar later doet Smit Vehicle Engineering de Z8 herleven met het beste dat BMW te bieden heeft: het chassis van de Z4, de V8 van de E92 M3 GTS en een vast dak. Kortom, de Z8 coupé van onze dromen.

De BMW Z8 is één van de uniekere wagens die ooit uit München zijn gekomen. Dat vinden blijkbaar ook de Smit-broers aan van Smit Vehicle Engineering, die hun liefde voor de tweezitter in een nieuw ontwerp dat de naam Oletha Coupé heeft gekregen: een coupéversie van de Z8, die origineel alleen als roadster met bijhorende hardtop werd geleverd.

Hoewel de Oletha als twee druppels water op de Z8 lijkt, wordt de coachbuild wel op het chassis van een Z4 gebouwd. Daarbij wordt wel elk designelement van de Z4 nauwkeurig weggewerkt, terwijl het gewicht door toepassing van koolstofvezel-composietmaterialen zo laag mogelijk wordt gehouden. Droog aan de haak tikt de creatie af op een respectabele 1401 kg.

M3 power

Uiteraard ligt er ook ditmaal een achtpitter onder de motorkap van de Oletha, meer bepaald de 4,4 liter V8 uit de E92 M3 GTS. Die is goed voor een piekvermogen van 450 pk, met een 0-100 kmh tijd van 4,2 seconden in zijn originele BMW-toepassing. Hoelang de klassieke sprint nu duurt in de Oletha, is nog niet gelend.

Wel zeker is dat de V8 aan een manuele zesbak wordt gekoppeld, die op zijn beurt het vermogen via een mechanisch sperdifferentieel naar de achterwielen brengt. Het onderstel staat Michelin Pilot Sport 4S rubber, ondersteund door een verstelbare KW-ophanging. De stopkrach wordt gegarandeerd door AP Racing.

Carte blanche interieur

Waar het exterieur alle geliefde elementen van de Z8 overneemt en uitbreidt, blijft het interieur een vraagteken. In de originele wagen was de werkplek eenvoudig maar luxueus, wat SVE dan ook wil verderzetten. Er worden alvast opties voorzien voor elektrisch verstelbare touring zetels of koolstofvezel sportstoelen, terwijl een uitgebreid audiosysteem standaard is.

SVE geeft aan dat het interieur volledig naar wens kan worden ingericht, en moedigt dit ook aan. Ook externe designelementen en technische aanpassingen worden aangeboden. Een prijs en leveringsdatum zijn niet bekend, al zal die vanwege het handwerk natuurlijk niet min zijn.

MEER LEZEN:

Vergelijk: Alpine A110 vs BMW Z4 M40i vs Toyota GR Supra

Onder de Hamer: De BMW Z8 van Steve Jobs

Rijtest: BMW Z4 sDrive20i (2019)