Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Twee jaar na de voorstelling van de Zero GT is er eindelijk zicht op een productiewagen van Piëch Automotive. De Zwitserse constructeur wil zijn elektrische GT sportwagen over drie jaar in Europa en Azië op de markt brengen, met een geplande SUV en sedan kort erna.

De naam Piëch behoeft geen introductie meer. Zelfs het feit dat Toni Pïëch -zoon van ex-Volkswagen baas Ferdinand Piëch- zijn eigen automerk heeft opgericht, is eigenlijk al oud nieuws. We zagen de eerste vruchten van Piëch Automotive immers al in 2019, op het autosalon van Genève. De bijhorende conceptwagen alias de Zero GT is nu gepromoveerd tot een volwaardig productiemodel, ook al moeten we er opnieuw een hele poos op wachten.

Drie elektromotoren, 604 pk

Net zoals de ontwerpstudie zal de GT drie elektromotoren gebruiken: twee op de achteras en één op de vooras, die samen 604 pk produceren. Momenteel is dit goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in drie seconden, al kan die claim evenwel nog niet getest worden. Er bestaat momenteel maar één prototype, met een tweede gepland voor maart 2022.

De GT zal een 75 kWh batterij verwerken in het chassis, met een laadcapaciteit van 400 kW. Piëch laat weten dat de wagen een rijbereik van 500 kilometer zal hebben. Dankzij de hoge laadsnelheid zal je van 0 naar 80 procent kunnen gaan in acht minuten. De GT gebruikt ook een pouch-cell batterij, die in tegenstelling tot conventionele lithium-ion batterijen veel lichter is. Dit omdat er een fijne aluminium beschermlaag wordt gebruikt in plaats van een harde behuizing. Het drooggewicht van de GT zou rond de 1800 kg liggen, zo’n 500 kg lichter dan een Porsche Taycan.

Retrodesign

Met 4,43 m lengte en 1,99 m breedte zijn de proporties gelijkaardig aan een Porsche 911, al lijkt het design eerder op dat van Aston Martin of een Jaguar F-Type coupé. Opvallende elementen zijn de cirkelvormige koplampen en de grote achterlichten. Van het interieur krijgen we echter nog niets te zien.

Maar het stopt niet bij de GT voor Piëch Automotive. Na de lancering van de sportwagen willen ze ook nog een elektrische SUV en dito sedan lanceren. Productie van de GT start in 2024, met 1200 wagens per jaar op de planning. Een prijs is nog niet bekend, maar die zal allicht niet van de poes zijn.

MEER LEZEN:

Primeur voor Genève: Piëch Automotive Zero

Video: Top Gear – Lotus Evija Exclusive First Drive

[BEST OF DRIVR] Gereden: Volkswagen XL1