Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie nog snel een Goldfinger DB5 met alle filmgadgets dacht scheef te slaan, die heeft pech: alle 25 exemplaren zijn verkocht en afgeleverd, ondanks een prijskaartje van ongeveer 3 miljoen euro exclusief taksen.

De Aston Martin DB5 die Sean Connery in Goldfinger bestuurde, is helaas spoorloos. De auto werd na de opnames ontdaan van al zijn gadgets en verkocht. De nieuwe eigenaar probeerde de DB5 terug in zijn originele filmstaat te krijgen, maar slaagde daar niet in. Kort daarna werd de auto gestolen uit een vliegtuighangar ergens in Amerika en nooit meer teruggezien. Om dit verlies enigszins goed te maken en meteen ook de 25ste Bond film te vieren, besloot Aston Martin 25 exemplaren van de Goldfinger DB5 te recreëren. En of dat een succesvolle zet is gebleken.

Alle 25 kopers hebben dik 3,2 miljoen euro betaald voor een auto die niet straatlegaal is. Voor dat bedrag hebben ze wel een spiksplinternieuwe DB5 gekregen, vermits elk paneel tot in het kleinste detail gereproduceerd is met geavanceerde CAD-software. Maar dat is niet de reden waarom deze auto nooit goedgekeurd zal worden voor de openbare weg. Eerder omwille van de gemonteerde extra’s.

Een echte Bond car zou immers niet compleet zijn zonder gadgets. Daarom werd er beroep gedaan op Chris Corbould, special effects tovenaar bij EON Productions, dat sinds jaar en dag verantwoordelijk is voor de productie van de Bond-films. Corbould stond in voor achter de koplampen verborgen machinegeweren, de nummerplaatcarrousel, het rookgordijn en het oliespoor dat de auto kan achterlaten. Verder voorziet het team een schild voor de achterruit, bulletproof uiteraard, want opgetrokken uit carbon doorweven met kevlar. De befaamde ejector seat, zal (jammer genoeg?) niet echt werken.

De 25 exemplaren zijn gebouwd bij Aston Martin Works in Newport Pagnell, thuisbasis van het merk gedurende meer dan een halve eeuw en ook de plaats waar de 898 oorspronkelijke DB5’s uit de hemel neerdaalden gefabriceerd werden.

Wat voor speelgoed komt er nu op die auto’s te staan? We sommen even op:

Buitenkant:

  • systeem voor rookgordijn achteraan
  • oliespoor achteraan (niet-functioneel)
  • nummerplaatcarrousel (3 stuks), voor- en achteraan
  • machinegeweren vooraan (niet-functioneel)
  • kogelvrije stormram, voor- en achteraan

Binnenkant:

  • radarkaart met volgsignaal (niet-functioneel)
  • telefoon(!) in deur bestuurder
  • bedienknop op versnellingspook
  • schakelaars op armleuning en middenconsole
  • opberg/wapenvak onder zetels
  • ejector seat (optioneel)

Zulke gadgets maken voor films, waar ze slechts enkele keren gebruikt worden, is één ding. De speeltjes op deze recreations moeten echter een leven lang meegaan en vragen dus een meer robuuste aanpak. Zo wordt in de film een mengsel van licht-ontvlambare gassen gebruikt voor de machinegeweren, dat met een druk op de ontstekerknop voor de nodige licht- en geluidseffecten zorgt. Niet bepaald iets om zelf thuis te gaan doen, dus heeft het team een meer gebruiksvriendelijke methode uitgedokterd. Je kan je dan ook afvragen wat het nut is van zulke creaties; je kan er niet mee op de openbare weg, de gadgets zijn fake en je krijgt geen license to kill. Toch denk je stiekem: als ik nu eens euromillions had gewonnen…

Cadeautip: de DB5 ‘Goldfinger’ bestaat ook in miniatuurformaat!

MEER LEZEN:

Aston Martin bouwt 25 nieuwe DB5’s in 007-spec

Video op Zondag: Carfection zoomt in op de DB5 ‘M3’ uit No Time to Die

Aston Martin DB5 Junior krijgt 007-makeover van The Little Car Company