Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Brits Ferrari-specialist GTO Engineering presenteert zijn nieuwste recreatie van de legendarische Ferrari 250, de California Spyder Revival. Die wordt gebouwd op een bestaand Ferrari-chassis en lijkt als twee druppels water op het origineel.

Dit is niet de eerste Ferrari 250 replica van GTO Engineering. De meestebouwers hebben al een 250 SWB ‘Short Wheelbase’ en 250 Testa Rossa ‘Le Mans’ in hun exclusieve aanbod. Die wagens replica’s noemen, doet hun werk dan ook weinig eer aan. GTO begint namelijk altijd met een echt Ferrari-chassis en bouwt de rest van de wagen er rond op volgens de originele specificaties. Carrosserie en interieur zijn wel van eigen hand, maar al even waarheidsgetrouw.

V12 symfonie

Voor wie niet bekend is met de 250 California Spyder, geen paniek. Deze open variant was enkel bedoeld voor de Amerikaanse markt en had een beperkte oplage van 56 stuks. Tussen 1957 en 1960 werden zowel long wheelbase als short wheelbase-varianten gebouwd. GTO Engineering kiest ervoor om enkel de SWB uitvoering te vervaardigen, wat ook de meest populaire versie was en nog steeds is.

Onder de motorkap van de California Spyder ligt dezelfde 3.5 liter V12 Columbo als in het origineel. Hoeveel vermogen die precies produceert, is de klant zijn keuze. GTO Engineering biedt verschillende nokkenassen aan, die de motor in staat stelt om tussen 240 en 400 pk naar de achterwielen te duwen. De sprint van 0 naar 100 km/u is daar afhankelijk van, maar bij het model van 350 pk lukt dat in 6 seconden. Moet heerlijk zijn met die V12-symfonie rond je oren.

Stevig prijskaartje

De V12 mag dan niet origineel zijn, hij wordt wel op basis van de originele specificaties geproduceerd. GTO Engineering zorgt ook voor upgrades om de ruwere kanten van het oude ontwerp te verbeteren. Het aluminium plaatwerk wordt met de hand afgewerkt, evenals de chromen elementen aan de buitenkant.

Wie geïnteresseerd is in een 250 California Spyder Revival zal er -naast een donorwagen- zo’n £800.000 voor over moeten hebben. Geen klein bier, maar gezien volledig originele GTO-modellen van hand wisselen voor meer dan 15 miljoen is het bijna een buitenkansje. Het bedrijf heeft overigens maximum aantal wagens in het hoofd, al kunnen we er vanuit gaan dat ook deze replica’s zeer gelimiteerd zullen blijven.

MEER LEZEN:

Goodwood-Video: The History of the Ferrari 250

Alle 25 Aston Martin ‘Goldfinger’ DB5’s zijn verkocht, aan 3,2 miljoen per stuk

Officieel: V6 Ferrari 296 GTB (2022) knipoogt naar de 250 LM