Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor zijn zevende generatie keert de nieuwe Mercedes SL terug naar zijn sportieve roots, met hulp van huistuner AMG. De cabrio-sportwagen is niet enkel de zevende generatie die de SL-toorts verderzet, maar is ook de uiteindelijke vervanger van de AMG GT Roadster. Hoe kan het ook anders, met vierwielaandrijving en een potente V8.

De Sport Leicht is één van de oudste namen in het portfolio van Mercedes, met bijna 70 jaar geschiedenis voor de elegante cabrio. Al verandert het aloude recept wel lichtelijk voor de nieuwe generatie. Die moet immers ook dienen als opvolger voor de AMG GT Roadster en zal bijgevolg louter als AMG-model door het leven gaan. Samen met Mercedes werkt de huistuner ook aan een hybrideversie van de SL, dat binnen 12 maanden onthuld wordt.

De nieuwe versie beschikt ook niet meer over een hardtop, maar bestaat enkel met een canvasdak. Mercedes laat weten dat die ingreep 21 kg bespaart ten opzichte van het metalen klapdak van het het uitgaande model. Het open- of dichtvouwen duurt slechts 15 seconden, terwijl het geheel toch over een verwarmde achterruit beschikt.

V8 4Matic+

Omdat de nieuwe SL enkel als AMG door het leven gaat, wordt er ook onder de motorkap enkel maar AMG-power voorzien. Dat gebeurt in de vorm van een 4-liter V8 biturbo, te krijgen als SL55 en SL63  met respectievelijk 469 pk en 700 Nm of 577 pk en 800 Nm aan koppel. Ter verdere onderscheiding beschikt de SL63 over actieve motorsteunen en een elektronisch gestuurd sperdifferentieel. De sprint van 0 naar 100 doet de potigste SL in 3,6 seconden.

Elke SL krijgt standaard overigens vierwielaandrijving én vierwielsturing. Dat laatste zorgt voor een stabielere en behendigere rijervaring aan hogere snelheden. Optioneel zijn er ook carbon-ceramische schijven beschikbaar. Nieuw voor deze SL is de AMG Ride Control, die de conventionele antirolstangen vervangt door actieve hydraulische elementen die een tegenbeweging maken bij rolbewegingen.

2+2 interieur

Het exterieur van de SL past netjes in de huidige designtaal van Mercedes. Met een scherpe, vlakke neus en een vloeiend afgelijnd achterste. De actieve aero wordt voorzien door een dito front-spoiler, die net onder de neus verstopt zit. Achteraan is het duidelijker, met een beweegbare vleugel die uit de carrosserie komt.

Het interieur heeft ook een serieuze upgrade gekregen. Het dashboard beschikt over twee stevige infotainmentdisplays, met het grootste in het midden. Dat 12,3″ grote touchscreen kan ook van kijkhoek veranderen,  voornamelijk om de zichtbaarheid bij volle zon te waarborgen. Verder wordt het dashboard  voorzien van de kenmerkende AMG ‘turbine’ ventilatoren. Ook opvallend is de 2+2 configuratie van de zetels, met opnieuw 4 bruikbare zitplaatsen.

Wie de wind al in de haren kan voelen, zal nog even geduld moeten hebben. De cabrio heeft nog geen exacte leverdatum of adviesprijs. Het wordt dus nog even wachten tot ergens in 2022.

MEER LEZEN:

Is de Bussink GT R SpeedLegend de ultieme Mercedes-AMG GT? (+ Video)

Boekentip: Mercedes-Benz W201 (190), The Complete Story

Mercedes-AMG elektrificeert de GT 63 S E Performance deels en de EQS 53 volledig