Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Toyota Europa bevestigt de komst van de jongste Gazoo Racing-telg, de GR86. De opvolger van de GT86 beschikt over een grotere boxermotor om komaf te maken met de torque-dip van zijn voorganger. Er is zelfs sprake van een elektrische variant in de toekomst.

Hoewel de meeste constructeurs de betaalbare sportcoupé al hebben afgedankt, laat Toyota de doemberichten niet aan zijn hart komen. Eerder dit jaar kondigden de Japanners de GR86 aan, als opvolger van de geliefkoosde GT86. Net zoals zijn voorganger werd in tandem met de Subaru BRZ ontwikkeld, ook al gaf Subaru eerder al aan at de nieuwe generatie BRZ niet meteen naar Europa zou komen. Toyota brengt de GR86 daarentegen wél naar Europa om de Gazoo Racing familie met de Yaris GR en GR Supra te vervolledigen.

Analoge wagen in een digitaal tijdperk

De nieuwe GR86 pakt de relatieve tekortkomingen van het origineel aan, om te beginnen met een grotere boxermotor die ditmaal 2,4 liter longinhoud heeft. Het aantal cilinders blijft op vier staan, opnieuw zonder drukvoeding. De vernieuwde motor is goed voor 234 pk en 250 Nm aan koppel bij 3700 toeren (versus 200 pk en 205 Nm bij 6400 opm). Daarnaast is de beruchte “torque dip” aangepakt. Bij de originele GT86 viel het koppel naar beneden als je de 4000 toeren bereikte. Niet meer dus, wat ook al bleek uit de eerste rijtesten van Amerikaanse collega’s.

Omdat de GR86 een echte ‘driver’s car’ wil blijven, komt deze standaard met een manuele zesbak. Optioneel heb je wel de keuze voor een klassieke zestrapsautomaat. De ophanging blijft ongewijzigd tegenover de GT86, met een MacPherson-opstelling vooraan en een multilink achteraan. Het chassis zelf is tot 50% stijver, wat de wegligging verder ten goede komt. Gewichtsbesparingen aan verschillende onderdelen zorgen ook voor een bijna perfecte gewichtsbalans alsook een lager zwaartepunt.

Elektrische variant op komst?

De GR86 zal zijn opwachting begin 2022 (op het Salon van Brussel?) maken op Europese bodem. Maar daarmee is de kous nog niet af voor Toyota. Hoewel er nu bewust is gekozen voor een verbrandingsmotor, houden ze de opties open om in de toekomst een elektrische versie aan te bieden. Een hybride-variant zou er niet komen, vanwege het extra gewicht van zo’n setup.

Yasunori Suezawa, hoofd van ontwikkeling bij Toyota, laat alvast weten dat de toekomst van GR86 veilig is. “We onderzoeken toekomstige opties. Het is onze bedoeling om dit type voertuig te blijven leveren en dat is de reden waarom we verschillende opties zijn gaan onderzoeken. We zijn hier echter net mee begonnen en bijgevolg nog niet in een stadium om er vrijuit over te spreken. Dat is alles wat ik op dit moment kan zeggen.”

MEER LEZEN:

Test: Toyota GT86 vs Aston Martin V12 Vantage

Vaarweltest: Subaru BRZ vs Toyota GT86

Gerucht: Toyota GT86 Cabrio afgevoerd