Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bij de aankondiging van de BMW iX schitterde de letter M door afwezigheid, terwijl de i4 sedan wel meteen een Performance-uitvoering kreeg. BMW trekt die situatie meteen recht in het nieuwe jaar met de meest performante EV van het merk dusver.

De BMW iX M60 wordt meteen het vlaggenschip van het elektrische gamma dat München momenteel aanbiedt. Na de i4 M50 is het de tweede EV die de M-divisie onder handen neemt om de transitie van verbrandingsmotoren naar een elektrische toekomst te maken. Deze M60 moet hoegenaamd niet onderdoen voor zijn conventionele confraters, met wat BMW als ‘de kenmerkende M-rijbeleving en performance’ omschrijft. En dat nota bene voor een (grote) SUV.

1100 Nm koppel

De cijfers van de M60 zijn alvast straf: een piekvermogen van 619 pk en een maximaal koppel van 1100 Nm, dat beschikbaar in in de sportmodus met de lanceerhulp geactiveerd. Goed voor een 0 tot 100-tijd van 3,8 seconden, zo’n 0,7 seconden sneller dan de ‘standaard’ iX. Ter referentie: dat is praktisch even snel als een nieuwe BMW M4 Competition. De topsnelheid is begrensd op een -voor EV’s relatief hoge- 250 kmh. Onder normale rijomstandigheden heeft de iX M60 achterwielaandrijving, maar dankzij een kleinere motor op de vooras kunnen de sturende wielen meehelpen. Op de achteras zit een maximaal vermogen van 490 pk, vooraan 258 pk.

Uiteraard krijg je deze performance niet zonder in te boeten op rijbereik. Volgens de WLTP raak je 561 km ver met de M60, wat een stuk minder is dan de 630 km die de iX xDrive50 beloofd. Hoe ver je er mee in de realiteit raakt, blijft nog even gissen. Verder krijgt de M60 ook de traditionele upgrades van M-performance. Zo wordt de SUV uitgerust met adaptieve luchtvering, die zowel manueel en automatisch kan worden aangepast tijdens het rijden. Een brede waaier aan rijmodi is eveneens voorzien.

Weinig opsmuk

In tegenstelling tot eerdere BMW SUV’s met een M-badge verschilt de iX M60 niet zoveel van zijn reguliere stalgenoten. Geen agressievere vormen of lijnen zoals we dat gewend zijn, maar eerder discrete aanpassingen. Buiten een aantal bronzen M-logo’s en blauwe remklauwen valt er weinig te zien. BMW wil dat de upgrade in performance meer opvalt dan de wagen zelf. Aan de binnenzijde vinden we ook geen verschillen met de standaard iX, allicht omdat die al gerieflijk is uitgerust.

Het nieuwe elektrische vlaggenschip van BMW i is vanaf nu te bestellen vanaf €134.839, maar een leverdatum blijft vooralsnog onbekend.

MEER LEZEN:

Officieel: BMW i4 M50 (2021)

Geruchtenmolen: BMW werkt aan elektrische iM2 met 1300 pk

Oletha Coupé is de BMW Z8 van onze dromen