Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor wie de indrukwekkende WLTP-autonomie van de ESQ niet volstaat, heeft Mercedes nog wel een paar ideeën in het vat zitten. De Vision EQXX springt namelijk zo efficiënt met zijn energie om dat het rijbereik van 718 km naar 1000 elektrische kilometers stijgt op één batterijlading.

Laat ons één ding van meet af aan duidelijk stellen: de Mercedes Vision EQXX gaat niet als dusdanig in productie. Wat deze ontwerpstudie dan wel is? Een doorgedreven oefening in energie-efficiëntie en aerodynamisch design, die toekomstige EV’s van de gedriepunte ster gaat beïnvloeden. De filosofie van de EQXX leunt dan ook dicht aan bij die van de Volkswagen Volkswagen XL1 alias de originele hypermiler.

Volgens Mercedes staan verschillende elementen van de wagen dicht bij het productiestadium. Het model dat daar als eerste van gaat profiteren, wordt allicht de elektrische C-Klasse (die een andere naam dan EQC zal moeten zoeken gezien die al bezet is). Qua dimensies leunt de EQXX overigens dicht aan bij de huidige C, hoewel de ontwerpstudie net iets kleiner en maar 125 kg meer weegt dan de populaire middenklasser met conventionele motoren. 1750 kg mag dus best veel klinken, voor een EV is het echt licht.

0,17 Cd luchtweerstand

Het belangrijkste wapen van de EQXX is zijn luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,17 Cd. Hoe dichter dat getal bij de nul zit, hoe aerodynamischer de wagen. Ter vergelijking: de EQS, het huidige EV-vlaggenschip van Mercedes, heeft een luchtweerstand van 0,20 wat op zich al een absoluut record is onder de productiewagens. De verbetering komt van nog vloeiendere lijnen en een zacht aflopende achterpartij. Desalniettemin voldoet het prototype aan alle regels voor een berline in Duitsland. Mochten de gebruikte materialen en bouwtechnieken dus niet zo exotisch zijn, dan zou de EQXX met andere woorden klaar zijn voor de openbare weg.

Welke batterij er in de EQXX zit, wilt Mercedes nog niet zeggen. Wel geven ze alvast een duizelingwekkend rijbereik van 1000 km aan, dankzij een verbruik van minder dan 10 kWh per 100 km. Stuttgart geeft wel toe dat de batterij van het prototype kleiner is dan die van de EQS. Het maximale vermogen bedraagt 201 pk, maar het geheel heeft wel een efficiëntie van 95% oftewel slechts 5% verlies van energie tussen de batterij en de elektromotor. Er gaat dus praktisch niets verloren.

Praktisch interieur

De binnenkant van de EQXX is meteen praktisch ingericht, met louter een scherm over de hele breedte van het dashboard als aandachttrekker. Iets wat we ondertussen al kennen van de Honda E en wat de EQS met zijn drie aaneengeschakelde schermen alvast benadert. In het dak zit een zonnepaneel geïntegreerd, zoals dat ook al bij sommige andere EV’s het geval is. Hoewel dit geen noemenswaardig aandeel heeft in het rijbereik, is het paneel ideaal om de boordsystemen te voeden. Wanneer de nieuwe batterij en aandrijflijn precies in productie gaan, is op het moment van schrijven nog niet bekend.

MEER LEZEN:

Mercedes-AMG elektrificeert de GT 63 S E Performance deels en de EQS 53 volledig

Eerste Test: Mercedes EQA 250 (2021)

De Mercedes Concept EQG kondigt de elektrische G-Klasse aan