Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zoals verwacht introduceert Toyota de overtreffende trap van de GR Yaris op de Tokyo Auto Show. De GRMN-versie is lichter en sneller, maar wel niet van plan om naar Europa te emigreren…

Sinds de introductie van de GR Yaris in 2020 heeft de hot hatch menig DRIVR-hart veroverd. Met deze nieuwe GRMN-variant wil Toyota tegemoet komen aan kopers die een stukje dagelijkse bruikbaarheid willen inruilen voor nog meer kunde op het asfalt én erlangs. Helaas hoort bij die beslissing ook slecht nieuws (voor ons): de GRMN Yaris wordt slechts 500 modellen gebouwd en die zijn allemaal bestemd voor de Japanse markt. Naast een Japans paspoort moet je ook nog eens een portie geluk hebben om eentje te bemachtigen, want de hele oplage wordt toegekend via een loterij – allicht om speculanten buiten spel te zetten en iedereen een koopkans te geven.

Het zit hem in de details

Aan de motor verandert er evenwel niets. Dit blijft dezelfde potente 1,6-liter driecilinder, goed voor 264 pk en 390 Nm koppel. Dat is trouwens iets meer dan de versies die je op Belgische wegen ziet rondrijden, omdat de JDM-versie een tikkeltje performanter is. De verschillen beginnen bij de manuele zesbak, die aangepast is om de kracht van het blok nog beter uit te buiten. Zo zijn de ratio’s van de 1ste tot en met de 4de versnelling korter geworden. Het mechanische sperdifferentieel, dat bij de reguliere variant bij de Performance-versie hoort, is hier natuurlijk standaard van de partij.

Andere verbeteringen komen in de vorm van een stijver chassis, dat meeprofiteert van de crossbar  die -zoals in de Mini GP3- in de plaats van de achterbank komt. Die ingreep zorgt meteen voor een gewichtsverlies van 20 kg. De GRMN Yaris is bovendien 10 mm breder voor geworden en ligt ook 10 mm dichter bij het asfalt om zijn zwaartepunt te optimaliseren.

Twee versies

Wie nu al aan het likkebaarden is, kan maar beter een doos tissues erbij nemen. De GRMN-versie voegt namelijk nog twee optiepakketten toe. Het Circuit-package voegt verstelbare Bilstein-vering toe, alsook een subtiele bodykit met koolstofvezel achtervleugel en 18 duims BBS-velgen. Kies voor de Rally-uitvoering en je krijgt een echte rolkooi, bodembescherming en een op maat gemaakte GRMN-ophanging.

Toyota introduceert ook een speciaal programma waarmee ze aan de hand van persoonlijke rijgegevens aanpassingen kunnen doen aan de wagen. Dat gebeurt in de vorm van software-updates en fysieke aanpassingen aan de wagen om een betere, persoonlijkere rijervaring te bieden.

Wie voldoet aan de voorwaarden om een GRMN Yaris in zijn garage te parkeren, mag een levering vanaf dit najaar verwachten. Spreekt voor zich dat de GRMN een hoge prijskaartje draagt dat bij (omgerekend) €56.000 start. Beduidend meer dan de startprijs van €36.940 voor de GR Yaris, maar dit is dan ook beduidend andere koek die zijn gelijke in deze prijsklasse echt niet kent.

MEER LEZEN:

DRIVR-Video: Toyota GR Yaris ‘GR-Four’ overtreft de hype

ShooOut: Toyota Yaris GRMN vs. Renault Clio III RS Cup

Officieel: Toyota GR Yaris GR-Four (2020)