Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De kogel is door de kerk: de Lotus SUV komt er. Sterker nog, hij verschijnt al in 2022 ten tonele. Hethel loste recent zelfs een aantal hints over de technologie en de aerodynamica van het elektrische gevaarte. We lijsten even op wat we allemaal weten.

Het is één van de slechtst bewaarde geheimen van de (Britse) autoindustrie: de Lotus SUV. Al een aantal jaar circuleren er geruchten dat Hethel -net zoals andere performancemerken- een Lotus-badge op een niet-zo-sportief model gaat plakken. Eerder dit jaar werd overigens bevestigd dat er niet alleen een hoogpoter komt, maar ook dat die full electric zal zijn.

Type 132

Hoewel het nieuwe model alleen nog maar gekend is onder de naam ‘Type 132’, heeft Lotus al een aantal details vrijgegeven. Zo weten we dat de SUV een E-segment wagen wordt, met ongeveer dezelfde grootte als een Volvo XC90 of BMW X5. In tegenstelling tot het spartaanse interieur van voorgaande Lotus-modellen wordt de 132 wel een gerieflijke wagen met alle moderne comfort en connectiviteitsoplossingen.

In een reeks teasers krijgen we zelfs te zien dat er in het dak van de wagen een LIDAR-systeem verwerkt zit, nodig om hoger niveau van autonome rij-eigenschappen te bereiken. Wel leuk: het design lijkt een knipoog naar de hood-scoop van de Lotus Exige. Verder krijgen we ook te zien dat er actieve aerodynamische elementen aanwezig zijn. Met name de grille die voor de koeling zit, gaat enkel open als de batterij afgekoeld moet worden. Op andere momenten blijft die gesloten, wat de aerodynamica dan weer ten goede komt. Achterop vinden we een achtervleugel die opengaat aan bepaalde snelheden.

Autonomie

De Type 132 wordt gebouwd op wat Lotus zijn ‘Premium Architecture’ noemt. Dit chassis zal niet enkel gebruikt worden voor de elektrische SUV, maar zal in 2023 en 2024 ook zijn intrede doen bij een sedan en kleinere SUV. Over het platform zelf is er verder weinig geweten, al gaven de Britse Chinezen toch al enkele cijfers over de batterij en en diens performance.

Lotus plant om accupakketten aan te bieden tussen de 90 en 120 kWh. Hoewel dat op zich weinigzeggend is, kan de Mercedes EQS 450+ met een batterij van 107 kWh zo’n 600 kilometer rijden. Het lijkt een veilige gok om te stellen dat de Type 132 tussen de 500 en 600 km rijbereik zal hebben. Lotus gaf ook aan dat de wagen een 0 tot 100 km/u sprint heeft van 3 seconden.

Een nieuwe richting voor Lotus

Tijdens de Gangzhou Auto Show in november 2021 gaf Lotus CEO Feng Qingfeng het volgende nog mee: “De 132 wordt de ruggengraat van ons elektrisch aanbod. Het wordt tegelijkertijd de eerste wagen die gebouwd zal worden in de nieuwe productiefaciliteit in Wuhan, China“.

Verrassend genoeg zal die fabriek niet tijdig klaar zijn voor de productie van de Type 132. Daardoor zal die initieel geproduceerd worden in Californië, waar ook Polestar zijn volgende EV gaat assembleren. Meer informatie rondom de SUV wordt verwacht in de lente van 2022, met de eerste leveringen tegen het einde van 2022.

MEER LEZEN:

Meet & Greet: Lotus Emira (2022)

Lotus gaat drie EV’s bouwen in nieuwe Chinese fabriek (en het zijn geen sportwagens…)

Video: Top Gear – Lotus Evija Exclusive First Drive