Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Van sommige autofabrikanten hoor je weinig of niets. Hun motto lijkt wel ‘geen nieuws, goed nieuws’. Maar op het moment dat ze uit hun eigenzinnige hol komen, verrassen ze je keer op keer. Briggs Automotive Company, kortweg BAC, is er zo eentje dat plots een nieuw studiemodel op waterstof uit zijn hoed tovert.

Voor de echte liefhebber rinkelt het belletje natuurlijk al bij de titel, want de BAC Mono is en blijft een lichtgewicht circuitwapen dat toevallig ook straatlegaal is. De benaming herinnert er ook fijntjes aan dat de Mono een strikte eenzitter. Haast compleet nutteloos op de openbare weg dus, tenzij je partner niet zo van je rijstijl houdt. Bovendien beschermt de Mono je niet van de natuurelementen met een voorruit, laat staan met een dak. Die vliegjes tussen je tanden zie je dus beter als extra proteïnes.

Grafeen en niobium

De Mono wordt momenteel enkel geleverd met een 2,5-liter grote atmosferische viercilinder. Die levert 300 tot 350 pk, afhankelijk van de specificatie. Mede dankzij het pluimgewicht van om en bij de 550 kg garandeert die pk-gewichtsverhouding dus knalprestaties op supercar-niveau.

Samen met Viritech (zie onder) ontwikkelt BAC nu een nieuwe aandrijflijn op waterstof. Dat lijkt in eerste instantie te botsen met de lichtgewicht-filosofie van BAC, maar het nichemerk experimenteert tegelijk ook met exclusieve materialen zoals grafeen en niobium. Waar grafeen bestaat uit koolstof, is niobium een metaalsoort. De belofte is alvast dat het de zo delicate balans tussen gewicht en rijplezier in stand zal houden. Kortom: een milieuvriendelijke ‘supercar’. Waar hebben we dat nog gehoord? Voor de enkeling die een dergelijke BAC Mono in België zal bestellen, hopen we dat er snel nieuwe tankstations bijkomen.

Viritech, developers of hydrogen powertrain technologies for the automotive, aerospace, marine and distributed power industries, have been successful in winning Niche Vehicle Network Feasibility Study Grant, funded by the Office for Zero Emission Vehicles (OZEV) through the Niche Vehicle Network, and supported by Innovate UK. This funding will be used to carry out a feasibility study into developing a hydrogen powertrain for niche vehicle applications. Key elements of Viritech’s powertrains include H2 optimised energy management systems, structural pressure vessels and lightweight energy stores.

MEER LEZEN:

Bevestigd: De elektrische Caterham Seven is op komst

Video: Top Gear – Lotus Evija Exclusive First Drive

Apex AP-0: ‘Betaalbare’ elektrische supercar