Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is alweer even geleden dat Renault nog een update heeft gegeven over de elektrische toekomst van Alpine. Dat teken van leven komt er nu in de vorm van een silhouet, dat de contouren van de GT X-Over definieert. En ja, dat wordt wel degelijk een Alpine CUV.

Het zijn nog steeds drukke dagen in Dieppe. Een jaar geleden deed Renault de toekomst van het merk uit de doeken, waarbij het een stevig plan presenteerde voor dochtermerk Alpine. Het kernwoord is alvast ‘elektrisch’, aangezien de Alpine A110 meteen de laatste Alpine wordt met een verbrandingsmotor.

In 2026 moeten er namelijk drie elektrische Alpines te vinden zijn in de showrooms van het merk. De eerste daarvan wordt een performancevariant van de nieuwe Renault 5 en de laatste een nieuwe sportwagen in samenwerking met Lotus. Daartussenin komt dankzij deze informatie dus een ‘GT crossover’.

GT X-Over

Alpine kan natuurlijk niet achterblijven in een wereld waarin zelfs Lotus een SUV gaat hebben. Verwacht de GT X-Over rond 2025, gebouwd op het CMF-EV platform van Renault waar ook de Megane E-Tech Electric op komt te staat. Voorlopig heeft die laatste 220 elektrische paarden op de voorwielen, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden tot gevolg.

Alpine heeft evenwel al hints laten vallen dat de GT X-Over een krachtigere setup met vierwielaandrijving zal krijgen. Het model zal de technische kennis van Renault qua EV’s combineren met Alpine’s dynamische rijbeleving. Dat zou ook een lager gewicht voor de CUV moeten betekenen. “Alpine’s ambitie moet hoog blijven”, vindt Luca de Meo, CEO van Renault Group. “Het streven naar een niveau van perfectie moet het bloed in de aderen zijn voor een sportmerk als Alpine.”

Nog een lange weg te gaan

Momenteel bestaat de GT X-Over louter in de designstudio van Alpine. Maar om tegen 2025 productierijp te starten, zal de fabriek in Dieppe eerst nog grondig getransformeerd moeten worden. Anders kunnen er geen wagens op het befaamde CMF-EV platform geassembleerd worden. De fabriek in Normandië draagt ook een nieuwe naam, ‘Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé’, als eerbetoon aan de Renault-dealer die Alpine startte in 1955.

“Het afgelopen jaar is Alpine erin geslaagd een nieuwe dynamiek in gang te zetten”, zegt Luca de Meo. “Dat is vandaag al te zien in Dieppe, waar de toekomstige GT Alpine X-Over zal worden gemaakt, waardoor de historische site een duidelijke toekomstvisie krijgt.” Zullen we ondertussen maar een kaarsje uitblazen voor RenaultSport, het submerk dat er de laatste decennia werd gebouwd en voor kenners als het budgetequivalent van Porsche’s RS-afdeling te boek stond?

MEER LEZEN:

FotoVerslag: RenaultSport – Journée de Légende (2013)

Dubbeltest: Alpine A110S vs. Subaru BRZ Final Edition

Alpine A110 krijgt langverwachte update (MY 2022)