Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Performanceversies met een vRS-badge zijn niks nieuws voor Skoda, maar deze vRS Enyaq is het wel de eerste elektrische performancewagen uit de Skoda stal – net als de nieuwe Coupé-variant van de populaire Enyaq.

Net zoals de Volkswagen ID.5 een GTX-variant heeft, krijgt nu ook de Skoda Enyaq een vRS versie. Al gaat die hier wel gepaard met een nieuwe ‘coupé’-versie van de Enyaq, die een fastback vorm heeft in plaats van de standaard SUV-uitvoering. Met coupélijnen ziet de Enyaq er al een stuk sportiever uit, mede dankzij de strakkere aflijning naar achteren toe. Voor de Enyaq vRS is er ook een exclusieve lakkleur: het opvallende Hyper Green.

Hogere topsnelheid

De grootste veranderingen zitten natuurlijk onderhuids. Verdeeld over twee elektromotoren -eentje op elke as- heeft de vRS-versie 300 pk en 458 Nm koppel. De sprint van 0 naar 100 km/u kan daarmee in 6,5 seconden, met een topsnelheid van 178 km/u – licht beter dan de 159 km/u van de standaard Enyaq.

Maar het is niet enkel het vermogen dat toeneemt, ook de batterij is bij de vRS-versie iets beter. De sportversie gebruikt de grootste batterij van 77 kWh. Hoewel Skoda niet heeft aangegeven welke afstand je daarmee kan afleggen, zal dit niet ver van de 476 kilometer liggen die de ID.5 GTX (op papier) haalt. De Enyaq vRS staat verder ook op sportvering, zoals die ook op de Sportline-uitvoering wordt aangeboden. Hierdoor ligt de voorkant 15mm lager en de achterkant 10mm lager dan bij de standaard Enyaq.

Design Selection

Het standaard vRS interieur wijkt niet noemenswaardig af van wat we in de reguliere Enyaq terugvinden. Al kan je wel een optiepakket nemen, het Design Selection pakket, dat een aantal sportievere wijzigingen met zich meebrengt. Mits opleg krijg je zo geperforeerde lederen sportzetels met een vRS logo en een dashboard met carbon fibre-elementen. Een prijs is nog niet gekend voor Europa, maar de eerste leveringen beginnen eind juni.

MEER LEZEN:

Officieel: Skoda Octavia RS iV (2020)

Rijtest: Skoda Kodiaq RS (2019)

Reportage: Achter de schermen bij Skoda Motorsport België