Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Sinds het kleine broertje van de Stelvio in 2019 op het Autosalon van Genève werd voorgesteld, zijn er net geen drie jaar verstreken. Vandaag is de Alfa Romeo Tonale eindelijk productierijp.

Het is zover: het langverwachte derde luik in de wedergeboorte van Alfa Romeo is een feit. En of de resulterende Tonale lang op zich laten wachten heeft, niet in het minst omdat nieuwbakken CEO Jean-Philippe Imparto de productie eerder liet uitstellen omwille van kwaliteitsissues.

De Tonale moet ongegeneerd weerwerk bieden aan de BMW X1, Volvo’s XC40 en de Audi Q3. Jawel, stuk voor stuk premium-modellen die niet van de goedkoopste zijn. Alfa countert met een opvallend design dat veel nadruk legt op de neus met driedelige koplampen. Toch heeft de crossover ook een sportief kantje, dankzij de sterke ‘aflijning’ van de carrosserie bovenop de flanken. Iets wat Alfa als de ‘GT-lijn’ omschrijft die knipoogt naar de oude coupés.

Altijd geëlektrificeerd

De Tonale zal in Europa enkel beschikbaar zijn als MHEV en PHEV. De reden daarvoor is omdat Imparato hoofdzakelijk op de fleetmarkt inzet die nu volop hybrides inslaat. De mild hybrid variant biedt de keuze tussen een 1,5-liter viercilinder turbobenzine van 128 of 158 pk, gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven verzetten. De meest performante Tonale is de plug-in hybride, die met zijn 1,3-liter driecilinder turbobenzine en een 15,5 kWh batterij zomaar even 271 pk produceert, goed voor een elektrisch rijbereik van 60 km en aandrijving op de vier wielen.

Alfa heeft ook werk gemaakt van de rijdynamiek voor de Tonale. Zo heeft de 4,53 m lange vijfdeurs een 50:50 gewichtsverdeling, adaptieve dempers en MacPherson veerpoten. De Italianen opteren ook hier voor een ‘brake-by-wire systeem’, naar het voorbeeld van de Giulia die dat remsysteem bij de productiewagens gepionierd heeft.

Alexa rijdt mee

Aan de binnenkant van de Tonale zorgt een gestroomlijnde cockpit ervoor dat alles binnen handbereik van de bestuurder ligt. Het digitale instrumentencluster kan naar wens aangepast worden  en heeft een ‘retro graphics’-optie dje de snelheidsmeter op de klokken van de klassieke Giulia doet lijken. Het centrale 10,25” touchscreen heeft een verregaande implementatie met Amazon’s Alexa. Je kan de Tonale zelfs  instellen als afleverpunt voor je Amazon-bestellingen…

De Alfa Romeo Tonale is tevens de laatste etappe naar een volledig elektrisch Alfa-toekomst. Die zal beginnen met de Brennero, een nog kleinere SUV die onder de Tonale komt te staan. Daarna volgt er een nieuwe GTV en opvolgers voor de Giulia en Stelvio, die natuurlijk ook nog enkel elektrisch gaan zijn. Dat het allemaal zo snel zou gaan…

Leveringen van de Tonale beginnen deze zomer, maar de exacte prijzen zijn nog niet bekend.

MEER LEZEN:

Tanti Auguri: 110 jaar Alfa Romeo (incl. LiveStream)

Klassiekertest: Alfa Romeo SZ ‘Il Mostro’

Exclusief: In de schatkamer van het Museo Alfa Romeo