Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor zij die deze zomer richting zuiden trekken kunnen we aanraden om even in Bilbao halt te houden. Het iconische Guggenheim museum -ontworpen door Frank Gehry- is momenteel immers nog interessanter dan anders, met een expo die gewijd is aan de vierwieler.

Auto’s in kunstmusea is niet een nieuw concept, en al helemaal niet voor musea die zich toeleggen op moderne kunst. Zo kon je van de zomer van 2021 tot januari 2022 nog terecht bij het MoMa (Museum of Modern Art) in New York voor de expo ‘Automania’. Een tentoonstelling gericht op de zogenaamde tegenstrijdige gevoelens – dwang, fixatie, verlangen en woede – die zich ontwikkelden als reactie op de autocultuur in de 20e eeuw. De tentoonstelling bekeek auto’s als moderne industriële producten en als stijliconen, maar sloot de ogen niet voor hun negatieve invloed op volksgezondheid en de ecosystemen van de planeet. Voor liefhebbers was dit echter ook eens de kans om wagens als een Jaguar E-Type Roadster (1963), Pininfarina Cisitalia 202 GT (1946), Ferrari 641/2 F1(1990), Citroën DS 23 (1973) of Porsche 911 (1965) in een andere -lees: strakke en gepolijste- context te aanschouwen.

De huidige expo in het Guggenheim is er eentje onder leiding van curator en sterarchitect Norman Foster (87 inmiddels) die niet alleen wagens van anderen heeft geselecteerd maar er ook zelf -als liefhebber- 9 heeft meegebracht (waaronder een Chrysler Airflow uit 1934 en een Jaguar E-Type uit 1961). De tentoonstelling brengt in totaal bijna veertig automobielen bijeen, niet enkel gekozen op ontegensprekelijke schoonheid maar ook omdat velen van hen (zoals de R4 of Mini) mobiliteit naar brede lage van de bevolking hebben gebracht. Maar wees gerust, ook pareltjes als de Pegaso Z-102 Cúpula, Ferrari 250 GTO, Bugatti Type 57SC Atlantic of de Lancia Stratos Zero (concept) ontbreken niet. Deze tentoonstelling heeft nog een bijkomende insteek, nu we het tijdperk van de elektrische auto lijkt aangebroken, zou deze expo tevens kunnen worden gezien als een requiem voor de laatste dagen van de verbrandingsmotor.

MOTION. AUTOS, ART, ARCHITECTURE viert de artistieke dimensie van de auto en verbindt deze met de parallelle werelden van schilderkunst, beeldhouwkunst, architectuur, fotografie en film. Met deze holistische benadering daagt de tentoonstelling de afzonderlijke silo’s van deze disciplines uit en onderzoekt hoe ze visueel en cultureel met elkaar verbonden zijn.

Nog tot 18 september dit jaar zal de expo in het Guggenheim te Bilbao te bezichtigen zijn.