Duik even mee in de actie. We bevinden ons op de grens tussen Vlaanderen en Wallonië, vlak voor een rotonde die uitgeeft op een expresweg. De olie is op temperatuur, de banden staan heet. Van zodra de exit in zicht komt, duikt de E43 voor ons in zijn veren om meteen een autolengte of vier te pakken. En dan is het aan de E63 S, die de rotatie van de aardkloot tijdelijk pareert om zijn broertje binnen de vier tellen op zijn plaats te zetten. Welkom in de wondere wereld van de E-Klasse AMG’s.
Waarom er in de voorgaande zin ‘wondere wereld’ staat? Omdat het AMG-gamma van de recent gelanceerde E-Klasse niet één maar meteen drie modellen uit Affalterbach telt: de E 43 met 401 pk voor 79.497 euro, de E 63 met 571 pk voor 117.854 euro en de E 63 S met 612 pk voor 127.897 euro. Alledrie verplicht met 4Matic-vierwielaandrijving, ook al komt daar op de ’63’-varianten een ‘+’-je bij dat de sportievere inborst van het systeem denomineert. Duik je diep genoeg in de menu’s, dan vind je zelfs een digitale driftknop die de voorste aandrijfassen ontkoppelt om er een heuse achterwielaandrijver van te maken, terwijl de E43 een vaste split van 31:69 voor-achter heeft.
De E43 doet het dus zonder plusje, maar ook met twee cilinders minder. Onder de gedriepunte ster schurkt er een nieuwe V6 biturbo met ongeveer dezelfde prestaties als de atmosferische V8 uit de oude SLK 55. In de E-Klasse toont het blok zich van zijn discreetste kant, tenminste wanneer de rijparameters op comfort staan en de toeren onder de 3000 blijven. Voor dat laatste zorgt een door AMG getweakte versie van de gekende negetrapsautomaat, net als in de E 63 S. En weet je wat? Op geen enkel moment hebben we de sportieve 7-DCT-bak uit de C63 en de AMG-GT gemist, zo kundig schuifelen de twee negenbakken door de verzetten. Enig nadeel: ga je per knopdruk in de manuele stand, dan verlies je al snel de tel. Temeer omdat de gekozen versnelling op geen enkele manier groot op de displays te toveren valt.
Drijf het tempo samen met de rijparameters op en de E 43 etaleert een harder kantje. Boven de 3500 toeren komt de motor echt tot leven, met een melodieuze ondertoon die scheller wordt naarmate de begrenzer nadert. De V6 helemaal uitwringen tot aan zijn rode zone heeft geen zin. Maar 6000 omwentelingen verteert de biturbo met gemak, waardoor de 0 tot 100-tijd van 4,6 seconden zeker plausibel lijkt. 400 pk en 520 Nm is trouwens meer dan voldoende voor het type wegen dat we vandaag frequenteren. Maar dankzij de standaard vierwielaandrijving kan je ze wel alle 400 op eender welk moment kwijt, zelfs als het nat ligt zonder merkbaar tractieverlies of onverwachte zijstapjes. Foolproof sneltransport? En of.
En dan stap je in de E 63 S, die zich vanbuiten alleen onderscheidt met forsere remmen en een iets prominenter spoilertje op de koffer. Vanbinnen springen vooral de klokken in het oog, die evenzeer digitaal zijn maar een aparte AMG-look met extra features hebben (zoals een chrono en een G-meter om er maar twee te noemen). De loutering komt wanneer je de biturbo V8 op gang duwt en getrakteerd wordt op een diep gebrom beter dan een sportief gezoem. De stoeterij gaat er met 216 paarden op vooruit, terwijl het koppel naar 850 Nm aangroeit. Toerental of gekozen verzet spelen dan ook geen rol wanneer het gaspedaal tegen de mat gaat, want de acceleratie is nooit minder dan fenomenaal. 0 tot 100? In 3,4 seconden. 0 tot 200? In pakweg 10 tellen. En 0 tot aan de verhoogde begrenzer bij 300 km/u? In nauwelijks meer dan 30 seconden. Vind je de E43 al snel bij de eerste kennismaking, dan zit de E 63 S gewoon in een andere dimensie.
Verrassender is dat de E 63 ook op andere punten helemaal anders aanvoelt, alsof AMG voor de topversie niet van de E43 vertrokken is maar van een wit blad papier. Stuurgevoel? Iets zwaarder maar vooral beter afgemeten. Ophanging? Strakker dan die van de E43, maar wel met een kwalitatieve demping die zelfs de scherpste richels eruit filtert. Remmen? Ook zonder de carbon-keramische optie uithoudend genoeg voor snel straatgebruik. En die 4Matic ‘+’? Laat zich in AWD-modus netjes op de gas zetten, terwijl de Drift Mode natuurlijk alle demonen ontsluit. Toch is de beslissing om deze twee AMG’s met vierwielaandrijving te zegenen wat ons betreft de juiste. Op die manier hoef je niet in elke sportief genomen bocht voor je leven moet vrezen, maar kan je dit tweetal in alle veiligheid bij zijn nekvel pakken om ze losjes de naar de apex te mikken. Dat beide mastodonten (de E43 weegt droog 1740 kilo, de E 63 S 1850) zich die mishandeling zomaar laten welgevallen en pas na echt aandringen beginnen te protesteren, is een duimlik op de colbert van Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher hun discipelen. Benieuwd hoe BMW hier met de M5 op gaat antwoorden.
[Fotografie: Gerd Moors]
MERCEDES-AMG E43 4MATIC
Plus | Min |
+ Geslaagde lightversire | – Mocht vocaler klinken |
MERCEDES-AMG E63 S 4MATIC+
Plus | Min |
+ Supercar in sedanvorm | – België |
Weggecijferd
E43 4MATIC | E63 S 4MATIC+ | |
Motor | 3.0 V6 biturbo | 4.0 V8 biturbo |
Aandrijving | vier wielen | vier wielen |
Overbrenging | Automaat, negen trappen | Gerobotiseerde automaat, negen trappen |
Vermogen | 401 pk @ 6100 opm | 612 pk @ 5750 opm |
Koppel | 520 Nm @ 2500 opm | 850 Nm @ 2500 opm |
Gewicht | 1740 kg | 1850 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 4,6 s | 3,4 s |
Topsnelheid | 250 km/h (begrensd) | 300 km/u (begrensd) |
Normverbruik | 8,4 l/100 km | 8,8 l/100 km |
C02-uitstoot | 192 g/km | 199 g/km |
Vanafprijs | 79.497 euro | 127.897 euro |
Verdict
E43 | |
E63 S |