Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het zijn lastige tijden voor coachbuilders, want tegenwoordig worden alle denkbare carrosserievarianten al van de fabriek uit aangeboden. Denk maar aan BMW, dat met zijn 3/4-reeks maar liefst zeven verschillende koetswerkvarianten in de catalogus heeft staan. Mercedes volgt die trend ook, maar door een zeer ingewikkelde nomenclatuur in de strijd te werpen, valt dat minder hard op. Zo is de nieuwe C-klasse in “slechts” drie uitvoeringen beschikbaar, met de Coupé als meeste recente toevoeging aan het gamma.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupé (C 205) 2015Mercedes-Benz C-Class

Op welk publiek mikt deze Coupé?

De liefhebber die oog heeft voor een mooie wagen, veel kilometers moet afleggen, en niet gauw meer dan één passagier aan boord heeft. De meerwaarde van de Coupé ligt hem eerder in de sportieve looks dan in het gebruiksgemak, want de aflopende daklijn beperkt het comfort. Hoewel het nieuwe model in alle richtingen flink gegroeid is (95mm langer, 40mm breder, 80mm meer wielbasis), blijft het voor de passagiers nog steeds geen pretje om achterin te wurmen of comfortabel rechtop te zitten.

Is het vooraan dan wel comfortabel toeven?

Zeker weten. Niet alleen is de groeispurt hier beter merkbaar, maar maakt vooral het sportieve zitmeubilair het leven een stuk aangenamer. Vanzelfsprekend is er in de C-Coupé veel terug te vinden van de Berline. Zo zijn het mooi afgewerkte dashboard en instrumentenpaneel integraal overgenomen, net als het centrale tablet-schermpje en optionele touchpad waarmee je het infotainmentsysteem aanstuurt. Nog meer luxe vind je in het Zitcomfort-pakket (242 €), welk elektropneumatische 4-voudige lendensteunen voor de stoelen biedt.

2016_C180_062016_C180_05
2016_C180_082016_C180_07

Vertaalt dat comfort zich ook naar de rijervaring?

De looks hinten naar sportiviteit, maar dat is optisch bedrog. Deze C180-Coupé is vooral een cruiser, met een licht stuur en zachte ophanging. Dat is tenminste als je de AirMatic-luchtvering aanvinkt, want de standaard stalen veren in combinatie met 18″ wielen zijn geen pretje. Rol- en windgeluiden worden prima weggefilterd, maar de benzinemotor op ons testexemplaar wil toch nog een deel van je aandacht opeisen. Dat hoeft geen nadeel te heten als de intenties duidelijk zijn, maar dit soort tegenstrijdigheden maken die oefening steeds moeilijker.

En wat als je de teugels steviger in handen neemt?

Ons testexemplaar is uitgerust met de basis 1.6-benzinemotor van 156pk, gekoppeld aan een manuele 6-bak met bijzonder lange verzetten. Die zijn er voornamelijk voor de CO2-uitstoot en het verbruik te temmen, maar het nodigt de bestuurder niet uit om gas te geven. Het koppelmoment is gelukkig zodanig gespreid, dat de motor zich wel vlot en lineair doorheen het toerenbereik weet te laveren. Met een 0 naar 100-tijd van 8,5 seconden en een top van 225 km/u is de C180-Coupé vlot genoeg als daily, maar weinig inspirerend voor de DRIVR‘s.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupé (C 205) 2015Mercedes-Benz C-Class

Lust de Coupé misschien liever bochten?

Grip is er genoeg, maar het vertrouwen om de limieten gaan op te zoeken, verdwijnt al snel als sneeuw voor de zon. Daarvoor voelt het stuur veel te zweverig aan, ondanks het feit dat de inputs zeer direct naar actie vertaald worden. Inschattingen gebeuren op basis van eerdere ervaringen, want de enige waarschuwing die je krijgt bij een potje overdrijven, is een interventie van de rijhulppolitie. Die laat gelukkig geen steken vallen, en wijst de bestuurder meteen terecht.

Conclusie?

De Mercedes C180-Coupé is een knappe en sportieve verschijning, maar die looks vertalen zich niet naar de weg. Daarvoor zijn de versnellingen te lang, het stuurgevoel te soft en de ophanging te zeer op cruisen bedacht. Rijdynamisch worden er dus geen potten gebroken, waardoor de scherpheid van de BMW 4-reeks nog steeds als benchmark mag dienen in het segment. Vind je dat geen probleem, dan is deze Ster voor jou. Trouwens, de 34.485€ voor het instapmodel is niet eens de kop af.

Mercedes-Benz C-Klasse Coupé (C 205) 2015Mercedes-Benz C-Class

MERCEDES C180-COUPE

Plus Min
+ Oogt sportief / Vlot – Rijdt niet sportief

Weggecijferd

Motor 1.6 turbo-benzine
Aandrijving Achterwielen
Transmissie Manuele 6-bak
Vermogen 156 pk @ 5300 opm
Koppel 250 Nm @ 1200-4000 opm
Gewicht 1.400 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,5 s
Topsnelheid 225 km/h
Gem. testverbruik 7,5 l/100 km
CO2-uitstoot 122 g/km
Vanafprijs 34.485 euro

Verdict

7 op 10