Met een tijd van 1:41.770 mag Porsche-fabrieksrijder Neel Jani zich de snelste ooit noemen op het circuit van Spa-Francorchamps.
Daarmee is de 34 jarige Zwitser 0,783 s sneller dan Lewis Hamilton die in 2017 achter het stuur van zijn Mercedes F1 W07 Hybrid het ronderecord wist te bemachtigen. Jani noteerde deze morgen tijdens zijn snelle ronde omstreeks 10u23 een topsnelheid van 359 km/h bij een gemiddelde snelheid van 245,61 km/h.
Fritz Enzinger, Vice President LMP1: “This was an absolute fantastic lap – an outstanding drivers’ performance from Neel and the result of great engineering. Today’s track record impressively proves the ultimate performance of the most innovative race car of its time. Our target was to show what the Porsche 919 Hybrid is able to do when we loosen the restrictions that normally come from the regulations.”
Deregulering
Maar hadden de Duitsers hun LMP1-activiteiten niet stopgezet? Klopt. Maar Porsche zou Porsche niet zijn mocht het zijn ingenieurs niet laten dromen van meer. De standaard 919 Hybrid moest nu eenmaal voldoen aan de strenge regelgeving van de LMP1-klasse. De vraag was dan ook wat er zou gebeuren mochten ze de 919 dereguleren. Het resultaat? De 919 Hybrid Evo.
Team Principal Andreas Seidl: “This additional success is the result of the LMP team’s hard work and a proud day for the engineers. One can only congratulate Neel and the entire crew for achieving it. All six 2017 LMP1 drivers contributed to the project. It was our target to show the Porsche 919 Hybrid’s abilities when we ease the restrictions that came from the World Endurance Championship regulations.”
Motorisch is de 919 Evo ongewijzigd tegenover de auto die in 2017 deelnam tijdens het WEC-kampioenschap. Centraal achterin ligt er dus nog steeds een single turbo 2.0-liter V4, gekoppeld aan een complex KERS-systeem dat energie recupereert bij het remmen en via de uitlaatgassen. Deze energie wordt vervolgens tijdelijk opgeslaan in een watergekoelde lithium-ionbatterij en vervolgens weer afgegeven via de voorste wielen.
Stephen Mitas, Chief Race Engineer LMP1: “It was kind of an engineer’s dream come true for us”, the Australian admits. “Having developed, improved and raced the car for four years, the guys had a very close relationship to it. We all knew, no matter how successful the 919 Hybrid was, it could never show its full abilities. Actually even the Evo version doesn’t fully exploit the technical potential. This time we were not limited by regulations but resources. It is a very satisfying feeling that what we’ve done to the car was enough to crack the Formula One record.”
Terwijl de geblazen V4 in LMP1-spec ‘slechts’ 500 pk produceerde, is dat in ongeremde Evo-specificatie nu 720 pk bij 9.000 tpm. De hulpmotor ziet de afgifte van vermogen toenemen van 6,37 megajoule naar 8,49 megajoule, of omgerekend van 400 naar 440 pk. De rest van de wijzigingen zijn vooral aerodynamisch (+53%), waardoor de 919 Hybrid Evo nu meer downforce produceert dan een F1-bolide. Daardoor moesten ook verschillende onderdelen zoals de stuurbekrachtiging en delen van ophanging verstevigd worden. Verdere winsten werden geboekt door de implementatie van brake-by-wire en een verdere gewichtsreductie van 39 kg tot slechts 849 kg.
919 Tribute Tour
De recordpoging maakt deel uit van wat Porsche zijn 919 Tribute Tour noemt. Zo zal de 919 Evo binnenkort te zien zijn voor de start van de 24 uur van de Nürburgring, om daarna te schitteren op het Goodwood Festival of Speed en het Festival of Porsche op Brands Hatch. In september zal de auto dan weer te zien zijn in Amerika tijdens het Porsche Rennsport Reunion op Laguna Seca.
Update: Nu ook met bewegende beelden