Een retourtje Genève per gloednieuwe Lexus LS 500h? Klinkt ons als muziek in de oren. ’Geneva, James, and don’t spare the horses!’
Voor België komen de bewuste paarden er enkel in de vorm van een Multi Stage Hybrid-aandrijflijn, die we al van de luxecoupé LC 500h kennen. Specifiek gaat het om een 300 pk en 348 Nm sterke atmosferische 3,5-liter V6 VVT-i 24-klepper, gekoppeld aan een elektromotor met een krachtige lithium-ion batterij die het totaalvermogen verder opkrikt naar 359 pk en 475 Nm koppel. In de vierwielaangedreven versie tik je daarmee in 5,5 s de 100 aan en een maximumsnelheid van 250 km/h. En dat bij een opgegeven verbruik van slechts 7,1 l/100 km. Niet geheel onlogisch dus, dat de versie met atmosferische 5.0-liter V8 bij ons niet eens beschikbaar is.
Serieuze présence
Ons retourtje Genève valt in dit geval samen met het Salon van Genève. De keuze tussen low-class vliegen met Easyjet of high-class cruisen met Lexus was in dit geval snel gemaakt. Zeker omdat de LS altijd als Long Wheel Base (LWB) komt en onze tester ook nog eens de President Line was, zeg maar de versie met alle toeters en bellen. Van 18-voudig elektrisch verstelbare stoelen met een Shiatsu-massagefunctie tot aan het Mark Levinson-audiosysteem met 23 luidsprekers toe, er is geen snufje dat de limousine ontbreekt. Met de positieve ervaring van de LC coupé in het achterhoofd liggen de verwachtingen dus hooggespannen, zeker omdat de LS zijn chassis met de LC deelt en dus over een stijf en capabel onderstel beschikt.
De eerste indrukken zijn alvast positief. Hoewel ‘LEXUS 3’ zijn kleurencombinatie niet helemaal mee heeft, etaleert de limo serieuze présence. Niet alleen vanwege zijn fysiek formaat en imposante spindle-grille, maar ook door de chromen velgen omhuld met Bridgestone runflats maatje 245/45 R20. Maar waar het bij een dergelijk product echt om draait, is natuurlijk wat er zich binnenin afspeelt.
Kenmerkende gastvrijheid
Binnenin word je getrakteerd op ‘een door Takumi gemaakt interieur met met de hand gevouwen origami deurbekleding, modellen van Shimamoku-hout en decoratieve garneringen geïnspireerd op de traditionele kunst van Edo Kiriko’s gebeeldhouwde glas’. Niet onze woorden maar die van Lexus, natuurlijk. De totaalbeleving is in ieder geval helemaal anders dan we van de (voornamelijk Duitse) concurrentie gewoon zijn. Persoonlijk kunnen we het wel smaken, al zouden we het zwart-rode lederen interieur wel inruilen voor een lichtere toon die het reliëf en de 3D-beleving wat meer accentueert.
Andere details beroepen zich volgens Lexus op wat ze in Japan Omotenashi noemen, oftewel de voor Japan kenmerkende gastvrijheid. Wanneer je bijvoorbeeld één van de deurklinken aanraakt, komt de auto automatisch iets omhoog om het instappen te vergemakkelijken. Tegelijkertijd wordt ook de zitting van de voorstoelen iets verlaagd. De LS wil dus duidelijk een butler zijn die het zijn inzittenden zo comfortabel mogelijk maakt en intussen flink in de weer is met allerlei taken achter de schermen. Vandaar ook dat Lexus een hele hoop functies gebundeld heeft in het infotainmentsysteem, om op die manier te kunnen snoeien in het aantal knoppen en hendeltjes.
Fysieke knoppen
Een beslissing die zeker voor visuele rust zorgt, maar in de praktijk niet altijd even handig is. Zo moet je voor bepaalde handelingen zoals de stuurverwarming of zetelverwarming en -koeling noodgedwongen de boordcomputer in. Ook andere functies zouden gebaat zijn bij fysieke knoppen beter dan virtuele. De allergrootste ergernis blijkt echter het navigatiesysteem, dat nodeloos complex is en elke vorm van gebruiksvriendelijkheid mist. Tenminste voor West-Europeanen.
“De atmosferische V6 moet bijzonder hard werken om met al die massa overweg te kunnen. Vooral omdat het maximumkoppel pas bij 4900 opm gegenereerd wordt, terwijl de elektromotor niet machtig genoeg is om het koppelgat overtuigend op te vullen.”
Een route ingeven is namelijk één ding, diezelfde route weer annuleren een heel ander paar mouwen. Hoe deze interface het tot in het productiestadium heeft geschopt, Takama NoHara mag het weten. Gelukkig zijn de rest van de infotainmentfuncties iets doordachter in het gebruik. Lexus doet het graag anders, dat weten we allemaal – maar dat is daarom niet altijd beter.
Onopvallende motor
Iets wat jammer genoeg ook van de aandrijflijn gezegd moet worden. Waar de nieuwste generatie van Lexus’ meerfasigs hybridesysteem – met een CVT-bak gekoppeld aan een klassieke viertrapsautomaat – in de LC coupé nog overeind blijft, schiet de combine in de 2,4 ton zware limo gewoonweg tekort. De atmosferische V6 moet bijzonder hard werken om met al die massa overweg te kunnen. Vooral omdat het maximumkoppel pas bij 4.900 tpm gegenereerd wordt, terwijl de elektromotor niet machtig genoeg is om het koppelgat overtuigend op te vullen.
Daardoor wordt de motor al snel rumoerig en bijwijlen zelfs luid. In tijden van efficiënte en stille turbomotoren heeft dit blok eigenlijk niets te zoeken in een limo uit deze klasse. Ook al omdat het gemiddeld verbruik geen van de klassieke alternatieve naar de kroon steekt, integendeel zelfs: reken op minstens 10 l/100 km bij gevarieerd gebruik. Enkel in de file of in druk stadsverkeer heeft de hybride zo zijn voordelen, maar die wegen nauwelijks op tegen de nadelen van de wat karakterloze motor die op geen enkel vlak excelleert.
Wanneer we Genève naderen en de kaarsrechte autoroutes inruilen voor wat meer uitdagend asfalt, krijgt de Big Lex een kans om zijn vel te redden middels de LC-ophanging. Die combineert een uiterst stijf chassis met een High Mount Multi-Link-ophanging en een klassieke multilink achteraan. Net zoals in de LC kan je via een draaiknop rechts van de tellerkluster van rijmodus wisselen, waardoor ook de tellerpartij LFA-gewijs transformeert. Nog steeds bijzonder knap om zien. Toch mogen zelfs de Sport+ stand en de manuele modus niet baten. Daarvoor is de gewoonweg LS te zwaar, zijn de prestaties te flets en is de complexe overbrenging te eigenwijs.
Mix van kwaliteiten
Wanneer we ‘s avonds laat in de hoofdstad van de vrede arriveren, laat de LS gemengde gevoelens achter. Enerzijds kunnen we zijn eigenwijze aanpak ten zeerste appreciëren, want in tijden van eenheidsworst en uniformiteit is de Japanse limo een ware zucht van verlichting. Maar anderzijds is deze LS 500h voorlopig geen maat voor wat de concurrentie in de aanbieding heeft. De alternatieven bij Audi, BMW, Jaguar en Mercedes zijn ofwel lichter, of efficiënter, of krachtiger. In het ergste geval zelfs alles van het voorgaande. Gelukkig schijnt Lexus achter de schermen bezig te zijn met een nieuwe twin-turbo V6, precies om bovenvermelde redenen. En die kan maar beter niet te lang op zich wachten, want anders zou de LS het wel eens erg lastig kunnen krijgen.
Lexus LS 500h AWD President Line
MOTOR: atmosferische V6 + elektromotor, CILINDERINHOUD: 3.456 cc, MAX. VERMOGEN: 300 pk bij 6.600 tpm, MAX. KOPPEL: 348 Nm bij 4.900 tpm, TOTAALVERMOGEN: 359 pk/ 475 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 5,24/1,90/1,46 m, GEWICHT: 2.425 kg, VERSNELLINGEN: 10, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 7,1 l/100 km, BANDEN: 245/45 R20 – 245/45 R20 – Bridgestone Turanza T 005 RFT, TOPSNELHEID: 250 km/u, 0-100 KM/H: 5,5 s, VANAFPRIJS: 132.500 euro, SCORE: 3/5