Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wanneer twee Italiaanse iconen de koppen bij elkaar steken, ontstaat er vaak iets moois.

Want dat is precies hoe deze Abarth 695 Rivale tot stand is gekomen. ‘De zoveelste speciale editie’, horen we er enkelen onder jullie denken. En dat is uiteraard ook zo. Al hoeft dat heus geen schande te zijn. Kijk daarvoor mij daar de FIAT 500 Riva, die misschien wel een van de mooiste edities ooit is van de reguliere Cinquecento. Niet geheel onlogisch dus dat ook Abarth zijn hommage krijgt aan Italië’s meest gerenommeerde bouwer van luxejachten.

Abarth 695 Rivale

Portofino, Porto Cervo of Saint-Tropez

Zijn naam heeft deze Abarth te danken aan de Riva 56’ Rivale, een 56 voet of 17 meter lang state of the art luxejacht die speciaal voor Riva’s 175e verjaardag gecreëerd werd. Net zoals bij Abarth combineert die topprestaties met luxe en exclusiviteit. Voor de Abarth komt de exclusiviteit er in de vorm van 175 coupé- en cabrioversies, die onder andere met toegang tot het Registro Abarth en een specifiek typeplaatje komen.

Abarth 695 Rivale

Abarth 695 RivaleAbarth 695 Rivale

Deze 695 Rivale is bijvoorbeeld nummer 171/175. Al zijn er ook niet-genummerde exemplaren zonder typeplaatje, met eentonig leder, andere velgen en met houtinleg in plaats van standaard carbon. Maar als het een Rivale mag zijn, dan liefst een van de 175 speciale edities natuurlijk. Kwestie van het correcte exemplaar naast je 56’ Rivale te parkeren in de haven van Portofino, Porto Cervo of Saint-Tropez.

Abarth 695 Rivale

1.000 of 1.200 pk

Net zoals de Abarth is de Rivale gehuld in de typische tweekleur van Riva Serablauw en Haaiengrijs, met daartussen de klassieke pinstripe in Aquamarinegroen. De 56’ Rivale kan tot 10 personen aan boord nemen, beschikt over twee dubbele en een enkel bed, drie badkamers, vijf toiletten, een kleine woonkamer, een keuken en herbergt zelfs een kleine Zodiak in zijn carbon achtersteven dat hydraulisch openklapt. Zoals je dat van een Riva mag verwachten, is de Rivale van stuurhut tot boeg afgewerkt met de beste materialen. Elke vierkante centimeter is bezet met leder, carbon, mahoniehout of een ander hoogwaardig materiaal. Mag ook wel voor een vanafprijs van een slordige 1,8 miljoen euro.

Achter het klassieke Riva-stuur heb je de controle over de meest moderne vaarinstrumenten en bedien je twee MAN V8-dieselmotoren met elk een vermogen van 1.000 of 1.200 pk. Daarmee kan je vervolgens een topsnelheid halen van respectievelijk 35 en 38 knopen, of 65 en 70 km/h om precies te zijn. Voorts beschikt het jacht over tal van moderne snufjes zoals een GPS-gestuurd systeem met kleine, maar krachtige hulpmotoren rondom, dat ervoor zorgt dat de 56′ Rivale niet kan afdrijven op open zee en bovendien gemakkelijk kan manoeuvreren in de meest kleine havens of penibele situaties.

Abarth 695 Rivale

Akrapovic-uitlaat

Toch is de Abarth lang niet zo hoogtechnologisch als zijn maritieme evenknie uit Sarnico. Onderhuids is de 695 immers identiek aan de reguliere 595 Compétizione. De geblazen 1.4 produceert nog steeds 180 pk en 250 Nm, terwijl ook de topsnelheid van 225 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden identiek zijn. Wel krijgt elke 695 Rivale standaard een fraaie Akrapovic-uitlaat met carbon opzetstukken. Al zijn we er nog steeds niet uit of deze nu echt beter klinkt dan het reeds erg welklinkende Monza Record-systeem.

Abarth 695 RivaleAbarth 695 RivaleAbarth 695 Rivale

Abarth 695 Rivale

Immer enthousiaste motor

Abarth Rivale nummer 171 was tevens uitgerust met de optionele MTA-automaat. Vier op de tien Schorpioenen worden volgens Abarth met de gerobotiseerde, sequentiële automaat geconfigureerd. Maar een toonbeeld van verfijning of high tech is unit nog steeds niet. En ook al kan je ermee ‘leren’ rijden en draagt de nukkige automaat in zekere zin bij aan de beleving, toch zouden we zelf nog steeds voor de handgeschakelde versie kiezen.

Abarth 695 Rivale

Abarth 695 RivaleAbarth 695 RivaleAbarth 695 Rivale

Qua rijgedrag is deze 695 Rivale identiek aan zijn broertje 595 Compétizione. Reken met andere woorden nog steeds op een veel te hoge zitpositie, een stug, maar verrassend capabel onderstel – zeker gezien de uiterst korte wielbasis -, krachtige remmen, een immer enthousiaste motor en een kleine dosis koppelstuur – ondanks een door elektronica gesimuleerde sper.

Abarth 695 Rivale

Meer dan ooit zijn er tal van hot hatches die capabeler zijn dan de Abarth, moderner, beter uitgerust (vergeet snufjes zoals cruise control, stoelverwarming, automatische koplampen en ruitenwissers of airco met twee zones) en vooral ook meer waar voor hun geld bieden. En toch… Ondanks zijn vele beperkingen laat het autootje niemand onbewogen. En al zeker niet in Rivale-configuratie.

Abarth 695 Rivale

Ratio ver zoek

Met een vanafprijs van 28.000 euro raakt deze 695 Rivale rationeel gezien kant noch wal. Voor 1 van de 175 verjaardagsversies, die intussen evenwel reeds allemaal verkocht zijn, tik(te) je minstens 31.695 euro af. Een bedrag waarmee je uiteindelijk ook een 200 pk sterke Peugeot 208 GTi by PeugeotSport of een 250 pk sterke Hyundai i30 N koopt. Maar de Abarth tapt nu eenmaal uit een ander vaatje en speelt in een andere wereld. Bekijk het zo. Voor de ene is de 32.000 euro voor een 500 op steroïden en in een knappe jas veel geld, voor de andere is het de prijs van een tankbeurt van zijn drijvend buitenverblijf. En ook in dat wereldje is de ratio uiteindelijk ver zoek. Maar dat maakt deze Rivale er, net als het jacht, zeker niet minder leuk om.

Abarth 695 Rivale 175th Anniversary (MTA)
MOTOR: 1.4 turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.368 cc, MAX. VERMOGEN: 180 pk bij 5.500 tpm, MAX. KOPPEL: 250 Nm bij 3.000 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 3,66/1,63/1,48 m, GEWICHT: 1.055 kg, VERSNELLINGEN: 5, sequentiële automaat, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 7,6 l/100 km, BANDEN: 205/40 R17 – 205/40 R17 – Pirelli P Zero, TOPSNELHEID: 220 km/u, 0-100 KM/H: 6,9 s, VANAFPRIJS: 31.695 euro, SCORE: 4/5

Abarth 695 Rivale