Je zal maar net je reguliere M5 hebben opgepikt…
Want de Duisters zijn er deze keer wel héél erg snel bij om de standaard M5 van enkele aanpassingen te voorzien. Belangrijk is wel dat het om een Competition-versie gaat, en geen Competition Pack dat als optie kan worden aangevinkt op de configuratie van een standaard M5. Een beetje zoals Mercedes met zijn AMG S- of Audi met zijn RS Performance-modellen doet dus. Waarin de M5 Competition dan zoal verschilt?
Eerst en vooral stijgt het vermogen van de 4,4-liter, twin turbo V8 van 600 pk naar 625 pk, terwijl het kopell van 750 Nm identiek blijft, maar over een breder toerental beschikbaar is (tussen 1.800 en 5.800 tpm). Tevens installeerden de ingenieurs ook stijvere motorsteunen voor een snellere gasrespons, ligt het koetswerk 7 mm dichter bij het asfalt en werd de ophanging een tikkeltje stijver met 10% stijvere veren rondom.
Achterwielaangedreven modus
Tot slot kreeg de voorste anti-rolbar nieuwe bevestigingspunten en werd de achterste iets stijver. Alles samen belooft de M5 Competition meer rijsensaties dan het standaardmodel. Al kan je je de vraag stellen waarom de standaard M5 die dan niet of minder heeft? De rest van de setup blijft immers identiek met een 8-traps ZF koppelomvormer en xDrive-vierwielaandrijving die met de hulp van de juiste setting ook naar een puur achterwielaangedreven modus kan worden omgetoverd.
Optisch herken je de Competition-versie aan zijn standaard Shadow-details die de chrome inleg glanzend zwart maakt, zijn zwarte uitlaatpijpen van de standaard actieve sportuitlaat en specifieke velgen met Y-patroon, terwijl het interieur gezegend wordt met en heleboel extra logo’s en gordels met een motiefje in de M-kleuren. Belgische prijzen voor de nieuwe M5 Competition zijn er momenteel nog niet.