De 75ste editie van de Members’ Meeting smaakte zodanig goed dat we er ook dit jaar kost wat kost terug dienden bij te zijn. De weergoden deden hun best om ons automobielfeestje te verknallen maar slaagden daar wonderwel… niet in!
De evenementen op Goodwood, gaande van de Members’ Meeting, Festival of Speed en Revival Meeting, worden georganiseerd door de Earl of March. But March might just be too early… Dat is de bedenking die ik me maak, terwijl op zaterdag mijn vingers verkleumden en ik nog amper mijn fototoestel kan afdrukken.
Vrijdag was nochtans een prachtige lentedag, startend met een rustige en zonnige overtocht op het dek van de ferry en eindigend met een gezellige namiddag in het pittoreske Arundel. Waar niet alleen het bakstenen erfgoed indruk maakt maar ook de klassiekers, die reeds voor de Members’ Meeting zijn afgezakt, op goedkeurende blikken kunnen rekenen.
Brede sloffen
Zaterdag. De 76th Members meeting start met een thermometer die duidelijk nog op wintertijd staat. De hele dag door zal het kwik amper boven het vriespunt uitkomen. Voeg daar sneeuwvlagen en een scherpe wind aan toe, en gevoelsmatig had een tocht rond het circuit meer weg van een Poolexpeditie. Niet dat de bezoekers of de piloten dit aan hun hart laten komen. The show must go on zong Queen al decennia geleden en dat was duidelijk ook de spirit achter het stuur.
Ook op de erg koude en natte ondergrond wordt er duchtig gezwierd met de wulpse achterwerken van de fraaie vierwielers. Zowel de racers uit de vroege 20ste eeuw op hun smalle bandjes als de Groep 5-wagens met hun brede sloffen zorgen voor het inmiddels gekende spektakel.
Zonder pocherigheid of kapsones
Onze landgenoot Vincent Gaye is een van de smaakmakers van het weekend. Niet alleen met zijn prachtige 250 GT SWB ‘Ecurie Francorchamps’, maar ook aan het stuur van zijn blauwe 275 GTB/C… op Californische nummerplaat. En dit tijdens de Ronnie Hoare Trophy, waar Vincent jacht maakte op de kleine Porsche 904 van James Cottingham. Ronde na ronde kruipt de Ferrari dichter bij de Porsche, om dan, vlak voor het einde, de controle over het stuur te verliezen.
Weg kans op de eerste plaats, weg zelfs tweede plaats. Na de race duiken we de paddock in om de wagens te zien toekomen en dan merken we na een kwartiertje weer de magie van Goodwood. In een inmiddels bijna verlaten paddock staan we de winnende 904 te bewonderen terwijl de piloot ervan ons zelf doodleuk aanspreekt. Ronduit praat hij over zijn bolide en over de verschillen tussen vroege en latere types van het model. En dat alles zonder pocherigheid of kapsones, maar vanuit een diepe passie voor vierwielers. Echt wel gentlemen drivers daar op Goodwood.
Zwart randje
De 76th Members meeting draagt echter ook een zwart randje door het plotse overlijden van commentator Henry Hope-Frost bij een motorongeluk, een goede week voor de meeting. En alsof God er zelf voor wat tussen zit, worden door de barre weersomstandigheden dit jaar alle motorraces geannuleerd.
De terugtocht verloopt minder vlot. Sneeuw en gemiezer hebben de parkings tegen zondagavond omgevormd in een ware modderpoel. Zowat alle wagens komen vast te zitten, waarna een horde tractoren en pick-up’s van de organisatie ter hulp schieten. Maar geen nood, ondanks het weerbarstige weer komen we volgend jaar zeker terug!