Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het gaat goed met Seat. Zo goed zelfs dat de Spaanse VAG-dochter de tijd rijp acht om zijn sportmerk in de schijnwerpers te zetten. Hoe precies? Door van Cupra een zelfstandige entiteit te maken, die naast auto’s en motorsport ook een gezonde portie lifestyle gaat incorporeren. Het eerste wapenfeit is de tot 300 pk gekietelde Cupra Ateca met 4Drive.

MG, Abarth en Polestar. Stuk voor stuk submerken die het de laatste decennia tot hoofdact hebben geschopt, ofschoon de grondvesten consequent van het moedermerk kwamen. Tegelijkertijd zijn er zeker zoveel constructeurs die het bewust niet doen, zoals BMW met de M-divisie en Mercedes met AMG.

2018_cupra_ateca_4drive_18

Dus waarom splitst Seat de Cupra-divisie dan wel af? “Vooral omdat het een goed moment is”, aldus Dries De Weert, persverantwoordelijke van Seat België. “Maar ook omdat we de Cupra-auto’s en alles daarrond meer in de kijker willen zetten, opdat ze niet in de rest van het Seat-gamma opgaan.”

2018_cupra_ateca_4drive_03

Power-SUV

Of een crossover als de Ateca de beste vaandeldrager van die nieuwe filosofie is, dat is misschien nog een betere vraag. Het klopt weliswaar dat de bewonderaars van het oude Cupra ondertussen dertigers en veertigers zijn die meer baat hebben bij een SUV dan bij een compacte hot hatch. Maar ook dat de beslissing om de Ateca te promoveren allicht door de boekhouders werd ingegeven, omdat de marges op een midsize-SUV veel groter zijn dan op een compacte hatchback. Zeiden we trouwens al dat een Cupra Ibiza voorlopig niet in de planning staat? Een ‘special model’ en nieuwe Leon-varianten dan weer wel.

2018_cupra_ateca_4drive_17

2018_cupra_ateca_4drive_162018_cupra_ateca_4drive_042018_cupra_ateca_4drive_15

Anderzijds kan je evengoed motiveren dat crossovers anno 2018 veel meer in het oog springen dan kleine hot hatches. Bovendien zijn de power-SUV’s, zoals het genre tegenwoordig genoemd wordt, erg populair op kapitaalkrachtige markten zoals Duitsland. Daarom krijgt de Cupra Ateca zomaar even 110 pk meer dan de dusver krachtigste FR-versies van 190 pk. De deeltijdse 4Drive-vierwielaandrijving en 7-traps DSG-automaat worden wel overgenomen, maar zijn softwarematig aangescherpt om een heuse Cupra-stand te verdienen.

2018_cupra_ateca_4drive_23

2018_cupra_ateca_4drive_212018_cupra_ateca_4drive_22

Alle parameters apart configureren kan trouwens ook, bijvoorbeeld om de adaptieve dempers zo absorberend mogelijk te houden. Daarmee ligt trouwens meteen de grootste kwaliteit van de Cupra Ateca op tafel: het is geen knijterharde special, maar een meegaande crossover die toch lovenswaardig vlak blijft in de bochten. De neus draait zelfs verrassend fluks in, mede dankzij een 10 mm lager zwaartepunt en 20 millimeter lagere rijhoogte. Betaal extra voor het Performance Pack en je krijgt specifieke 20-duimers met daarin 18-duims Brembo’s, die voor de meeste omstandigheden volstaan. De optionele sportstoelen, die een beetje aan de holle kant zijn maar wel goed steunen, maken het sportieve plaatje af.

2018_cupra_ateca_4drive_202018_cupra_ateca_4drive_19

Vijfsecondenauto

Hoewel de testroute grotendeels uit saaie snelwegen bestond, hebben we toch het een en ander kunnen uitvogelen op een stuk afgesloten bergweg. Om te beginnen dat deze Ateca dankzij Launch Control snedig uit de startblokken schiet. Meteen de reden waarom de klassieke sprint met een ‘5’ begint, ook al voelt de Cupra Ateca onderweg niet als een vijfsecondenauto aan. Dat komt deels door het feit dat de 2,0 liter turbobenzine best wat toeren nodig heeft om de 1600 kilo zware Cupra te mobiliseren, anderzijds omdat de DSG-mapping op onze testwagen nogal nukkig was. Sportief terugschakelen op vingercommando (met veel te kleine stuurlepels) lukte vaker niet dan wel, terwijl de bak soms onnodig vroeg opschakelde – zelfs in de manuele stand.

2018_cupra_ateca_4drive_06

2018_cupra_ateca_4drive_052018_cupra_ateca_4drive_112018_cupra_ateca_4drive_07

Het grootste vraagteken in de rubriek rijdynamiek plaatsen we onder het kopje consistentie, want dat mist deze Cupra een beetje. De voorkant mag dan wel opvallend snedig reageren, de achterkant wordt zo strikt in het gareel gehouden dat het bochtengedrag wat houterig overkomt. Alsof de laatste maand finetuning geschrapt werd om het model nog net voor de winter te lanceren. Daardoor voelt het soms aan alsof je met de Ateca moet worstelen om hem gezwind over een asfaltlint te jagen, terwijl souplesse net het forte van een product uit de Seat Motorsport-stal zou moeten zijn.

2018_cupra_ateca_4drive_14

VAG-sensaties

Dus even in de herhaling: is de Ateca effectief het beste model om Cupra als merk mee te lanceren? Of toont bijvoorbeeld de Seat Leon Cupra R, het neefje van de formidastische Volkswagen Golf GTI ClubSport, beter waar het sportmerk uit Martorell toe in staat is? Wat ons betreft wel, ofschoon er zeker een lans te breken valt voor de positionering van de opper-Ateca. Er is namelijk geen andere power-SUV die de 250 even makkelijk aantikt voor 43.390 euro. Tenzij je bij Seat zelf gaat shoppen en voor 1000 euro minder een Leon ST (break) met identieke aandrijflijn bestelt. Ook niet het laatste woord in speelsheid, maar wel een stuk consistenter dan deze tribal-Ateca die vooral gekende VAG-sensaties plagieert.

CUPRA Ateca

MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1984 cc, MAX. VERMOGEN: 300 pk bij 5300-6500 tpm, MAX. KOPPEL: 400 Nm van 2000-5200 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,37/1,84/1,61m, GEWICHT (met chauffeur): 1635 kg, VERSNELLINGEN: 7, dubbele koppelingsautomaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,5 l/100 km (192 g CO2/km), BANDEN: 245/40 R19 (standaard), TOPSNELHEID: 247 km/u, 0-100 KM/H: 5,2 s, VANAFPRIJS: 43.390 euro, SCORE: 3,5/5