Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Gooide de Fiesta ST  voorheen al hoge ogen, dan probeert Ford met de ST Edition nog een tandje bij te steken. Missie geslaagd of bestaat er zoiets als een overdosis ST?

We hanteerden de loftrompet eerder dit jaar al eens voor een hot hatch, met name toen we de Golf VIII GTI onder de loep namen. Noemden we de oer-GTI nog een perfecte allrounder, dan zou de Fiesta ST-Edition weleens de speelse rakker van de bende kunnen worden. Maar welke meerwaarde biedt deze smurfblauwe -correctie ‘Azura Blue’- ST-Edition tegenover het regulier model dat al een schot in de roos was? Om die vraag te beantwoorden, trokken we op onderzoek naar ons labo in de Ardennen.

Atypisch 2021

Zoals elke Fiesta ST kan ook de ST Edition terugvallen op een stevige basis. Een potige driecilinder -200 pk sterk bij 6.000 toeren- die steevast gewillig uit de hoek komt en daarbij nog een aardige brom opwekt ook. Heel atypisch voor deze tijd komt de turbo er plots en fel in, in tegenstelling tot wat de koppelwaarde van 290 Nm tussen 1.600 en 4.000 toeren op papier suggereert. Een heel ander (maar zeker niet slechter) gevoel dan de lineaire en eerder saaie krachtontplooiing die we vandaag de dag gewoon zijn. Het geeft meteen een dosis karakter aan deze kleine krachtpatser.

Deze felle uithalen worden verder geaccentueerd door de kort gespreide zesbak. Opnieuw erg atypisch, maar niettemin een fijne verrassing. Als we anno 2021 überhaupt nog eens handmatig van van verzet mogen wisselen, worden we steevast geconfronteerd  met te lang gespreide versnellingsbakken om het verbruik en de CO2-uitstoot te drukken. Het schakelen verloopt bovendien vlot en plezierig. Alleen de precisie kan misschien nog wat beter, terwijl de versnellingspook ook te laag gepositioneerd staat voor het sportievere werk. Het is aan zulke dingen -alsook de hoge zitpositie- dat je merkt dat de basis van de ST een kleine ‘huis-en-tuin’-stadsrakker blijft beter dan een doorwinterde sportwagen.

Keerzijde van de medaille: terwijl 70 km/u in zesde nog goed is voor slechts 1.500 toeren en amper 4,5 l/100km, stijgt de motorsnelheid bij 120 km/u naar 3.000 toeren en meteen anderhalve liter meer. Gemiddeld genomen eindigden we op een verbruik van 7 liter per 100 km oftewel exact het opgegeven WLTP-verbruik. Niet slecht -zeker gegeven het uitstapje naar de Ardennen- maar ook niet wereldschokkend goed voor zo’n kleine rakker. De reeds eerder aangehaalde grotere en zwaardere Golf VIII GTI (PDK) met één cilinder en 500 cc meer deed het over een soortgelijke testweek namelijk even goed.

Ander niveau

Valt het op dat we het verdict over de de wegligging tot later in dit verslag bewaard hebben? Welnu, dat komt omdat deze ST Edition ons letterlijk met verstomming geslagen heeft. Voor de reguliere ST doen we sinds jaar en dag ons hoedje af, maar voor deze uitloopversie eten we dat hoofddeksel vervolgens ook nog eens op. Een dermate groot verschil hadden we gewoonweg niet verwacht. En met ‘wij’ bedoel ik ook mijn andere verbaasde collega’s, waaronder Cedric Ampe die dagelijks zelf met de zilveren Fiesta ST vijfdeurs rondscheurt van op de foto’s. Zijn oordeel: is de reguliere ST al niet te versmaden, dan brengt de ST Edition het geheel zowaar naar een ander niveau.

De aanpassingen ogen op papier nochtans beperkt. Akkoord, de specialisten van KW mochten met de ophanging aan de slag. Optisch goed voor een verlaging van 1,5 cm vooraan en 1 cm achteraan. Belangrijker  zijn evenwel de instelbare schokdempers, die middels een kliksysteem over 12 standen voor het inveren en 16 (!) voor het uitveren afgeregeld kunnen worden. Met zoveel mogelijkheden (tel gerust even mee, 12 x 16 x 2 assen) geeft Ford gelukkig uitstekende tips om het geheel te optimaliseren voor het beoogde gebruik. Finaal beschikt deze editie ook over specifieke velgen die 1,3 kilogram lichter per hoek zijn en behoort het anders optionele ‘Performance Pack’ tot de standaarduitrusting. Dat laatste pakket biedt naast het hoogst interessante sper van Quaife de ook een wat minder nuttige lanceerhulp en schakelindicator.

Rondenpuntenvreter

Deze toevoegingen maken dat de directheid en het speelse karakter van de Fiesta ST verder worden uitvergroot. Met name in krappe bochten is de ST Edition haast onklopbaar is om het predikaat ‘rondepuntenvreter’ resoluut te verdienen. Of nog beter: bochtenkampioen in de streek rond Bouillon, die gekenmerkt wordt door heerlijk kronkelende wegen rond de Semois. Met een unieke precisie kan je deze ST intuïtief richting ‘koord’ dirigeren. De feedback van het uitstekend stuurtje -dat net zwaar genoeg stuurt- draagt daaraan bij. Enkel van de (te) sterke terugkeerneiging die tegenwoordig zo typisch is voor snelle Fords, zijn we nog steeds geen fan.

Tot slot nog een kleine kanttekening bij dat levendige weggedrag: in lange en snellere bochten wordt het geheel wel erg speels, met een achterkant die  graag een stapje opzij zet – zelfs met een (deels) ingeschakeld ESP. Het is maar dat een gewaarschuwd M/V/X er twee waard is. Daarnaast blijven er koppelreacties de kop opsteken bij heftig uitaccelereren uit krappe bochten. Maar dan zijn we echt wel aan het muggenziften à la Moppersmurf over deze  briljante blauwe rakker. Anno 2021 reden we immers geen enkele nieuwe wagen die ons meer bochtenplezier bracht.

33.760 euro vraagt Ford voor een nieuwe ST Edition, als je er überhaupt nog eentje in de showroom kan vinden. Enerzijds is dat veel geld voor zo’n kleine (stads)wagen als de Fiesta ST maar anderzijds ook een koopje voor een dergelijk scherpe en capabele sportieveling. Het is maar hoe je het bekijkt. Aan de jonge vrijgezel met een passie voor rijden kunnen we bijgevolg geen betere optie aanraden die je niet alleen in de Ardennen maar letterlijk op elke rotonde met verstomming slaat. Komen er meer gezinsleden aan te pas, dan oefen je best wat met Tetris om de wekelijkse Colruytvangst op minder dan 300 liter kofferruimte weggestouwd te krijgen.

FORD Fiesta ST ST-Edition (2020)
MOTOR: driecilinder, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.497 cc, AANDRIJVING: Voorwielen, VERMOGEN: 200 pk (bij 6.000 tpm): KOPPEL: 290 Nm (tussen 1.600 – 4.000 tpm), OVERBRENGING: 6-bak, manueel, GEWICHT: 1.262 kg (incl. chauffeur), ACCELERATIE: (0-100 km/h): 6,5 s, TOPSNELHEID: 232 km/h, BANDEN: 205/40 R18 (Rondom), OPGEGEVEN VERBRUIK: ,0 l/100km (158 g CO2/km), VANAFPRIJS: 33.760, SCORE: 4,5/5

MEER LEZEN:

Officieel: Fiesta ST Edition

ShootOut: Peugeot 208 GTi by PeugeotSport vs. Ford Fiesta ST

Getest in België: Ford Fiesta ST 1.5 Performance Pack (2018)