Je buik vol van sportieve SUV’s? Kijk dan maar gauw de andere richting uit want BMW heeft er zopas twee gelanceerd.
Specifiek gaat het om de X3 M en X4 M die reeds van bij hun lancering een straffere ‘Competition’ variant in de optielijst krijgen. Voorin de door de Belg Pascal Tanghe getekende modellen ligt een stevig herwerkte S55 biturbo zes-in-lijn van de huidige M2, M3 en M4 die dankzij een waslijst van wijzigingen, en in de meest krachtige configuratie, 510 pk en 600 Nm koppel produceert (480 pk voor de standaardmodellen).
Daarmee nestelen beide modellen zich meteen tot bij de krachtigste in hun segment, maar doen ook beter dan de gelimiteerde M4 GTS met waterinjectie van weleer. Het extra vermogen is onder andere te danken aan een nieuwe 3D-geprint inlaatspruitstuk, lichtere zuigers en drijfstangen, een nieuwe coating voor de cilinders, straffere injectoren met een inspuitdruk tot 350 bar, nieuwe monoscroll turbo’s en een geoptimaliseerd systeem voor de smering. Daardoor belooft BMW een betrouwbare krachtontplooiing helemaal tot aan het maximum van 7.300 tpm.
Via de standaard ZF 8-trapsautomaat, xDrive-vierwielaandrijving (dat werd afgeleid van dat van de M5 berline, maar zonder achterwielaangedreven setting) en een actief achterdifferentieel met meerplatensper sprinten beide modellen in 4,2 s naar de 100 km/h (4,1 s voor de Competition-modellen) en naar een al dan niet begrensde top van 250 km/h of 280 km/h. Of toch voor wie het optionele ‘Driver’s Pack’ aanvinkt.
Visueel onderscheiden beide modellen zich door de traditionele M-attributen zoals agressieve bumpers rondom, aeroaccenten en uiteraard de typische vier uitlaten. Voor de Competition-modellen komen daar nog specifieke spiegelkappen, een sportuitlaat, 396 mm en 370 mm grote remmen achter 21-duims velgen en een resem extra uitrusting bij.
Beide modellen zouden tegen de zomer bij de lokale dealers moeten staan. Belgische (vanaf)prijzen zijn er momenteel nog niet.