Had Audi het dan toch aan rechte eind?
Herinner je het oude Top Gear met de shootout tussen de E92 M3, 6,2-liter C63 AMG en 4,2-liter RS4. Drie Duitse krachtpatsers met (toen nog) elk een atmosferische V8 en een uitgesproken karakter. De BMW was de meest pure, de Mercedes de meest prettig gestoorde en de Audi de meest rationele, mede dankzij zijn typische quattro-vierwielaandrijving. Allemaal gelijkaardig maar tegelijk zo verschillend, en daardoor uitgesproken interessant.
Zoveel jaar later zijn de drie modellen steeds meer op elkaar gaan lijken. Enerzijds in een poging om klanten van de concurrentie voor zich te kunnen winnen, anderzijds om het gewonnen vermogen en vooral koppel nog enigszins deftig op de grond te krijgen. Al kan je je de vraag stellen of dat wel effectief het geval is wanneer bijvoorbeeld Ferrari 800 pk op de grond krijgt in een GT met de motor voorin. Is het vierwielaangedreven alternatief dan gewoon geen gevalletje ‘lazy engineering‘? We laten het vraagstuk open.
Uitgeklede, pure variant
Bij BMW, en M GmbH in het bijzonder, vinden ze van niet en gaan ze het systeem met uitschakelbare vierwielaandrijving van de huidige M5 (Competition) daarom aanbieden op de nieuwe M3 (G80), aldus M-baas Markus Flasch tegenover de collega’s van CAR magazine. Tevens bevestigde Flasch dat er naast de vierwielaangedreven versie ook een uitgeklede, pure variant komt mét achterwielaandrijving én een handbak. Al zal die vermoedelijk niet over de volle 510 pk beschikken van het standaardmodel, maar een lichtjes teruggeschroefde versie krijgen van de vernieuwde dubbel geblazen S58 zes-in-lijn die recent debuteerde in de X3 M en X4 M.
Flasch zijn onthullingen wijzen er in ieder geval op dat de officiële onthulling van de nieuwe M3 niet langer meer op zich laat wachten. Zelf gokken we op het aanstaande Salon van Frankfurt.