Alle ingrediënten om van de Spa Six Hours 2024 een top event te maken, tekenden afgelopen zaterdag present. Eén van de mooiste circuits ter wereld, een bijzonder kwalitatief deelnemersveld, en een stralende zon lokten een massa kijklustigen naar de Ardennen. De cijfers logen er niet om: maar liefst 88.000 tickets gingen over de toonbank, genoeg om een verkeersinfarct op de toegangswegen te veroorzaken. Dat hoeft geen wonder te heten, want naast het feit dat het World Endurance Championship momenteel hoogdagen beleeft qua teams en auto’s, tekenen ook een aantal wereldberoemde ex-F1 en MotoGP sterren present.
Het was dan ook nummertje trekken om een handtekening te bemachtigen, al stond de langste rij misschien nog wel bij het team van de Iron Dames. De dames hadden al feest mogen vieren op vrijdag, toen Sarah Bovy onder luid gejuich van de toeschouwers de roze Lamborghini op pole zette voor de GT-klasse. Bij de hypercars werd Ferrari de pole dan weer ontnomen, nadat de wagen niet conform het reglement van het World Endurance Championship werd bevonden tijdens de technische inspectie. Zodoende kreeg de Penske Motorsport Porsche 963 de P1 toegewezen.
Like a bomb had gone off
Onder een stralende hemel werd zaterdag om 13u00 het veld los gelaten voor zes uur koers. Nu ja, zes uur… Na een bewogen eerste wedstrijd helft met meerdere safety car interventies, zou om 17u15 de rode vlag vallen. Earl Bamber was met de Cadillac zwaar gecrasht op het rechte stuk van Kemmel (zonder letsel). Collega fotografen die in de mediashuttle de plek passeerden, beschreven de crashsite als “like a bomb had gone off“. De muur stond uit de haak, meters aan FIA-veiligheidshek waren vernield, en de baan was bezaaid met brokstukken.
Hoewel er hard gewerkt werd om alles te repareren, leek de situatie uitzichtloos om nog een herstart te forceren binnen de voorziene wedstrijd uren. Toeschouwers en leden van de media begonnen langzaam af te druipen, maar zij die hoopvol bleven wachten, werden beloond. Rond 19u00 viel de verlossende boodschap dat de wedstrijd onder tijdsverlenging zou afgewerkt worden. Dat de wagens daarbij de ondergaande zon tegemoet zouden rijden, was een onvoorziene bonus van formaat.
Moedige beslissing
Toeschouwers blij, fotografen blij, maar Ferrari was not amused. Ze hadden namelijk een één-twee in handen voor de rode vlag, en hadden die posities graag verzilverd gezien. Ze tekenden nog protest aan tegen de verlengde tijd, maar dit werd uiteindelijk verworpen. Zodoende werd de uitslag bevestigd zoals die om 21u00 zou vallen, en mocht het Porsche-klantenteam van Jota de champagne ontkurken. In de GT-klasse scoorde Manthey Racing een verrassende één-twee, nadat één van de wagens gedurende de nacht volledig opnieuw moest opgebouwd worden.
Het werd een editie die nog lang in het geheugen zal blijven nazinderen. Hoewel er zeker werkpunten op te tekenen waren, herinneren wij ons vooral de massa enthousiaste mensen, de schitterende racewagens, de hardwerkende marchals, en natuurlijk de FIA die een moedige beslissing nam in het voordeel van de toeschouwers. Ondertekende was er bij om deze unieke wedstrijd in een fotografische impressie naar jullie beeldscherm te sturen. Geniet van de beelden!