Om de huidige generatie Supra uit te zwaaien, pakte Toyota uit met niet één maar twee speciale series: De GR Supra A90 Final Edition en de GR Supra Lightweight EVO. Akio Toyoda, ook gekend als Master Driver Morizo, sluit hiermee een hoofdstuk af maar opent tegelijk de deur naar toekomstige race-successen. Deze vijfde generatie Supra ontstond dan ook op het circuit en zo is de cirkel rond.
Voormalig CEO en huidig bestuursvoorzitter Akio Toyoda is namelijk een verdienstelijk racepiloot en spendeerde ettelijke uren achter het stuur van oa. oudere Supra’s op de Nürburgring. Het was dan ook op zijn aandringen dat deze nieuwe Supra er kwam.
GR Supra A90 Final Edition: de ultieme Supra
Voor de Final Edition haalde Toyota inspiratie uit de verschillende disciplines waarin Supra’s deelnemen zoals driften, endurance racen en NASCAR en de succesvolle Supra GT4. Het geheel is een opwindende mix van kracht, behendigheid en allerhande aanpassingen en verbeteringen maken het nog spannender, aldus de perstekst. Maar hoe dan?
Als eerste werd de aandrijflijn onder handen genomen. Dankzij aanpassingen van de luchtinlaat, de katalysator en het motormanagement steeg het vermogen van 340 naar 435 pk en ook de trekkracht nam toe met 70 Nm tot 570 Nm. Hiermee kwam de topsnelheid op 270km/u, goed 20km/u sneller dan de standaard 6-in-lijn.
Een verstelbare ophanging van KW, gebaseerd op die uit de GT4 moet al dat extra vermogen in goede banen leiden en het rijplezier nog verhogen. Pas de camberhoek op voor- en achterwielen aan voor meer grip en het actieve differentieel om onderstuur tegen te gaan en je kan deze Supra tot de limiet drijven in de bochten.
Verder in dit lijstje zien we nog een optimalisatie van de stuurbekrachtiging, verstevigingen aan koetswerk en onderstel om de auto stijver te maken, 10mm bredere Michelin Pilot Sport Cup 2 banden, 19 duims Brembo geventileerde remschijven en een verbeterde koeling. Anders gezegd: deze Supra plakt aan de weg en stopt op een postzegel.
Deze op 300 stuks gelimiteerde A90 Final Edition werd uitgevoerd in een uniek matzwart en voorzien van de nodig aerodynamische, in een windtunnel onderzochte spoilers. Van lichtgewicht carbon, dat spreekt voor zich. Dit alles overgoten met het krachtige motorgeluid dat door de Akrapovic-demper komt. Het interieur is helemaal gericht op de sportieve chauffeur met RECARO kuipzetels van rood alcantara en carbon, details die ook op de deuren en middenconsole terugkomen. Nu enkel nog die testrit…
GR Supra Lightweight EVO: de Supra van de toekomst
Zoals de naam al doet vermoeden, ging het bij de GR Supra Lightweight om zoveel mogelijk gewicht besparen en daarmee het rijplezier vergroten. Hiervoor greep Toyota Gazoo Racing terug naar feedback van hun (race)klanten en hun ervaringen. Deze Lightweight ging niet enkel op een dieet van carbon-onderdelen maar werd in een moeite ook sneller en responsiever.
Een herzien onderstel, grotere Brembo schijven en een verfijnder differentieel geven de wagen betere grip en remcontrole, verbeteringen van de ophanging zorgen voor meer stabiliteit en de ducktail spoiler komt de luchtstroom ten goede. Met deze aanpassingen krijg je een racewagen voor de openbare weg, één van die auto’s waarmee je naar het circuit rijdt, een hele dag laps draait en ’s avonds gewoon weer de autostrade neemt. Of ga ik nu toch liever deze testen?
Conclusie
Er wordt wel eens smalend gezegd dat de beste Supra die je kan kopen een BMW Z4 is, maar met deze twee limited editions bewijst Toyota alweer dat het geen lessen nodig heeft als het over echte Drivr’s gaat. Een echte fanboy zal ik nooit worden, maar er staan intussen toch al enkele Toyota’s op mijn verlanglijstje van auto’s die ik toch eens geprobeerd wil hebben.