Vorige week heeft de grondlegger van één van de meest invloedrijke schaalmodelproducenten ons verlaten. Shunsaku Tamiya stampte in 1946 het bedrijf Tamiya uit de grond, oorspronkelijk als houtzagerij. Op termijn werd de productie uitgebreid naar houtmodellen van schepen en vliegtuigen. Deze niche-tak werd al snel succesvol genoeg om het bedrijf vanaf 1953 volledig te richten op de productie van modelbouwkits en radio gestuurde voertuigen.
Tamiya heeft altijd een goede naam gehad in de wereld van de modelbouw. De onderdeeltjes zijn met zeer hoge precisie gemaakt, en de modellen zijn bijzonder waarheidsgetrouw vorm gegeven. De kits zijn betaalbaar genoeg om als kind mee te starten, en het aanbod -zeker onder de auto’s- is exclusief. Hoewel Gran Turismo er zeker ook een groot aandeel in had, was het vooral Tamiya dat in de jaren ’90 de wereld kennis liet maken met het Japanse GT en toerwagen kampioenschap. Castrol Toyota Supra GT500 iemand?
Hoewel schaalmodellen bouwen bij de meeste begint in de kinderjaren, komt de verfijning en het gevoel voor detail met de jaren. Niet iedereen blijft bij de hobby hangen, dikwijls uit tijdsgebrek en veranderende interesses. Modelbouw kende in de vroege jaren ’00 ook een slechte tijd, nadat de algemene interesse sterk af nam. Sinds Corona zien we echter dat deze hobby weer terug op pikt, en door nieuwe technieken als 3D scannen en printen een nieuw publiek heeft kunnen aantrekken.
Ikzelf ben sinds kort ook weer terug geïntrigeerd geraakt door de uitdaging van een schaalmodel zo waarheidsgetrouw mogelijk na te bouwen. Mijn eerste wapenfeit in 25 jaar zal de klassieke Hasegawa kit van de Sauber Mercedes C9 op schaal 1/24 worden. Ik kreeg al de vraag of daar niet “te oud” voor ben geworden, maar ik ben zeker niet de enige die hier nog steeds met veel plezier aan zit te knutselen. Vandaar deze vraag aan jullie, de lezers:
Wie houdt er zich graag bezig met modelbouw, en aan welke kits zijn jullie bezig?


