Winter loert om de hoek, dus waarom niet nu nog die bandenwissel snel zelf uitvoeren?
Je zou het niet denken met dit najaarszonnetje maar “winter is coming”. En ook al zijn winters nog zelden streng in België, een -onverwachte- winterprik hoort er steevast bij en valt soms nog erg laat op het seizoen. Winterbanden zijn dan, en al helemaal onder de 7 graden, een handige reisgezel. Zeker daar er in het huidige drukke verkeer zelden nog de plaats of tijd is om een slipper of schuiver op te vangen. ‘All seasons’ kunnen op het eerste zicht interessant lijken maar zijn toch vooral een suboptimale oplossing in meeste gevallen. Bovendien, terwijl de zomerse set goed en droog is weggeborgen kan de winterse set kilometers malen en omgekeerd. Zo heb je op bijvoorbeeld bij een doorsnee gemiddeld gebruik over 6 jaar en 90.000 kilometer ook exact twee sets banden verbruikt (weliswaar een van elk). Dit alles met een erg beperkte meerkost, want een winterse velgenset hoeft geen schoonheidsprijzen te winnen (het is toch veelal donker, nietwaar?). Bijvoorbeeld een zwart eenvoudig setje dat er zelden echt vuil uitziet en dus amper kuiswerk behoeft doorheen het donkerste seizoen van het jaar. Het wordt al helemaal een quasi nuloperatie als je de wissels ook nog eens zelf weet uit te voeren, waarbij je tegelijk nog eens de staat van de onderkant van je wagen twee keer per jaar goed kan evalueren (opsporing van roest, staat van schokdempers en diverse rubbers).
Met volgende tips wordt het een eenvoudig klusje dat zelfs binnen het uur kan gepiept zijn:
- Zorg allereerst voor een goede krik, dit hoort helaas steeds minder bij de basisuitrusting van een wagen, en plaats deze op een stabiele ondergrond;
- Neem de handleiding erbij -op papier of digitaal of zoek op het internet- om de krikpunten van de wagen te vinden;
- Zet de wagen in versnelling en trek de handrem op;
- Draai de bouten van de eerste hoek van de wagen al wat los alvorens je de wagen aan deze hoek begint op te krikken;
- Blijf krikken tot er speling is onder het wiel en leg eventueel houten blokken onder wagen -naast de krik- zodat deze bij het wegschuiven van de krik nooit op jou kan terechtkomen. Wat extra veiligheidsmarge kan nooit kwaad;
- Draai de bouten -eenmaal het wiel geheel van de grond los is- verder los en verwijder het wiel in kwestie. Leg de bouten meteen in een zakje zodat er geen vuil op de schroefdraad kan komen;
- Komt de velg wat moeilijk los? Dan kan dit te wijten zijn aan het plakken van aluminium op staal. Breng wat kopervet aan op de aanraakpunten van deze twee om dit in de toekomst vlotter te laten verlopen. Pas wel uiteraard op dat je geen kopervet op de bouten of ‘draad’ krijgt;
- Plaats de wintervelg met winterband en draai de bouten reeds ietwat vast. Gebruik desnoods specifieke bouten voor de wintervelgen indien de gaten in deze velgen niet dezelfde dimensies als het zomersetje hebben;
- Laat de wagen zakken (na het verwijderen van de blokken) en draai vervolgens de bouten verder aan met een momentensleutel. Check hiervoor de waarde aangegeven in de handleiding, dit is veelal 120 Nm maar kan ook fors afwijken (heb zelf al van 105 Nm tot 130 Nm zien verschijnen). Zo ben je zeker dat ze niet enkel correct zijn aangedraaid maar dat ze ook allemaal even hard zijn aangedraaid, in het ander geval zou je in extreme gevallen zelfs de achterliggende schijven krom kunnen trekken;
- Herhaal dit aan alle vier de hoeken;
- Check nog een laatste keer of alle bouten wel correct zijn vastgedraaid en pomp de banden tot de gewenste spanning -vaak 2,4 bar, maar best even nagaan- op;
- Reinig het zomerzetje, laat deze drogen en laat ze vervolgens op een droge plek overwinteren;
- Van zodra de lente in aantocht is kan je vervolgens de winterbanden opnieuw vervangen door het zomersetje.
Als finale tip, hou de weersvoorspelling de komende weken in het oog zodat je het klusje van het vervangen van de banden niet in extremisch moet doen bij koude, regen of zelfs sneeuw (been there, done that…). En waarom zelfs niet opteren voor een winters plezierritje, wij hadden het vorig jaar erg naar ons zin tijdens de test met de Z4 Handschalter in een verlaten Haspengouw.


