Duitsers zijn voor duidelijkheid, toch? Niet helemaal. Je zou immers geneigd zijn om te denken dat de nieuwe C-variant van de AMG-GT naar ‘Cabrio’ verwijst, maar dat zou natuurlijk dubbelop zijn met de Roadster-toevoeging in de typebenaming. Neen, de C staat voor de vermogenstrap tussen de capabele S en de brutale R en is dus ook beschikbaar met een canvasdak om er een AMG-GT ‘C’ Roadster van te maken. Verstanden?
Hadden ze bij Mercedes dan nog niet genoeg potente cabrio’s?
Beschouwen we de piramide van onderaan, dan telt het Mercedes-gamma inderdaad een indrukwekkende reeks al fresco-sporters. De kleinste is de SLC 43 AMG die misschien wel oud maar zeker niet seniel is. Daarboven staat de recent geïntroduceerde C63 Cabriolet, die binnenkort gezelschap krijgt van de E53 Cabriolet. Dan komt de SL met zijn stalen vouwdak en vlak onder de top staat de S-Klasse Cabrio. Die laatste twee zijn trouwens nog steeds te hebben met een dubbel geblazen V12 voor de oliestaten. Al de rest – met uitzondering van de SLC43 – doet het met een variant van de 4,0 liter grote V8 biturbo met een zogenaamde ‘hot-V’ om aan te duiden dat de twee turbo’s tussen de cilinderbanken zitten.
Welke variant van die machtige M178-motor ligt er dan in de AMG-GT C?
Eentje met 558 pk en 680 Nm, net als in de andere GT-varianten voorzien van een dry-sump smering en een sequentiële automaat op de achteras. Even voor de duidelijkheid: dat zijn 48 paarden meer dan in de S-variant die we eind 2015 reden, en slechts 22 minder dan de potige R-variant. Van die laatste krijgt de AMG-GT C trouwens zijn agressieve smoelwerk met extra koeling, de bredere achteras en ook de vierwielsturing. Een setup die zich vooral aan lagere snelheden laat voelen, terwijl de voortrein van de Roadster zeker zo snedig is als we hem van de Coupé herinneren. Het is alleen dat de achterkant nu beter in het gareel blijft als de zijdelingse G’s toenemen.
Dus de algemene balans is eerder neutraal dan Messerschmitt?
Maak daar gerust vlijmscherp van, en dat zonder nefaste gevolgen voor de koets die nooit gaat sidderen of torderen. Aan de hydraulische stuursetup werd niet geraakt, ook niet aan de relatieve lichtheid van de servopomp die nochtans prima communiceert wat de Mischbereifung aan het uitspoken is (265/35 R19 voor en 305/30 R20 achter). Om maar te zeggen dat de Roadster – ondanks 65 kilo meer voor de dakstructuur en andere verstevigingen – niet aan balans heeft ingeboet, integendeel zelfs. Aan snelheid trouwens ook niet, gezien de acceleratietijd van 3,7 seconden en de top van 316 km/u. Het is alleen dat je een dergelijke pandoering niet gewoon bent met je manen in de wind, waardoor het even duurt vooraleer je de teugels met de kap af durft vieren.
Horen we DRIVR daar zeggen dat de AMG-GT C Roadster misschien zelfs te snel is?
Nuance: dat je in België nooit lang van het potentieel kan genieten. Om te beginnen is het weer er bij ons niet altijd naar. En als de zon dan eens schijnt, dan moet je de tellers verdorie goed in de gaten houden om niet constant met je rijbewijs te flirten. Aan lagere snelheden is de GT C Roadster namelijk minder fun, omdat de V8 zijn stem pas rond de 4000 toeren vindt en de demping stugger is dan we ons van de Coupé herinneren. Rij je op Belgische betonbanen, dan is zelfs de meeste comfortabele stand te hard om aangenaam te flaneren. Om snel te rijden trouwens ook, gezien dwarsrichels of uitstekende naden duidelijk voelbaar zijn. En dat fnuikt niet alleen het comfort, maar vreet ook aan het vertrouwen. Op gemanicuurde wegen of een circuit zal de setup beter tot zijn recht komen, maar die varianten hebben we tijdens onze korte test niet onder de wielen gekregen.
Conclusie: dus toch wat te agressief voor zijn eigen goed?
Dat hangt er helemaal vanaf hoe je deze variant interpreteert. Mercedes noemt het zelf geen Cabriolet, zoals de AMG’s uit de eerste paragraaf, maar een Roadster. Zeg maar de meest sportieve cabrio die Das Haus in de aanbieding heeft, naar het klassieke voorbeeld van de open langeafstandsracers. En toch is de GT C (nog) niet helemaal onder ons vel gekropen, allicht omdat het meestal regende tijdens de test en de omgeving niet in overeenstemming was met het glamoureuze uiterlijk van de opgefriste GT (die als coupé trouwens hetzelfde smoelwerk krijgt). Laat ons evenwel een roadster kiezen om de Coast Highway in de VS mee af te haspelen, en we zouden geen seconden twijfelen.
MERCEDES AMG-GT C Roadster
Plus | Min |
+ Rauwe Roadster | – Torenhoge limieten |
Weggecijferd
Motor | 4.0 V8 biturbobenzine |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Transmissie | gerobotiseerde zevenbak |
Vermogen | 558 pk @ 5750 opm |
Koppel | 680 Nm @ 1900 opm |
Gewicht | 1635 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 3,7 s |
Topsnelheid | 316 km/u |
Normverbruik | 11,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 259 g/km |
Vanafprijs | 165.649 euro |
Verdict