Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De nieuwe Mercedes S-Klasse is er op uit om zijn titel van ‘s werelds meest geavanceerde auto terug te winnen. Daarom zet de S(onder)klasse niet alleen in op luxe en comfort, maar ook op algehele efficiëntie en veiligheid. Zozeer zelfs dat deze generatie zich op korte termijn autonoom zal kunnen verplaatsen. Of er überhaupt nog iets te beleven valt voor de DRIVR achter het stuur?

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_01

Zoals wel vaker gebeurt, lees ik de dag voor ik een nieuwe tester afhaal nog eens snel het persdossier diagonaal door. In dit geval een kanjer van maar liefst 30 pagina’s. En het moet gezegd: de hoeveelheid technologie en elektronica die de Duitse ingenieurs in de neofiet hebben gepropt, is opnieuw spectaculair. Ontzagwekkend en lichtjes beangstigend zelfs, want gezien de grote hoeveelheid camera’s, sensoren, actieve en passieve veiligheidssystemen (wat dacht je bijvoorbeeld van gordelairbags?) en elektromotoren, lijkt het alsof je beter over een private pilot licence (PPL) beschikt dan over het klassieke roze papiertje.

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_06

Ondanks het technofest achter de schermen predikt het interieur gelukkig eenvoud. Twee 12,3 inch (of 30,7 cm) grote schermen spelen een prominente rol, waarbij het linkerdisplay de functie van de tellers overneemt terwijl het rechter gedomineerd wordt door Mercedes’ COMAND-infotainmentsysteem. De kwaliteit van beide displays zorgt voor een hoogwaardige ervaring – al gaat er wat ons betreft niets boven een duidelijk stel fysieke tellers. Storen doet het echter nooit, en het past op zich wel in het high tech-sfeertje dat onomwonden in en rond de nieuwe S-Klasse zweeft. Starten doe je misschien wel teleurstellend via een simpele startknop. Een voice command met ‘Engine Start’ op zijn TVR‘s was bijna beter op zijn plaats geweest.

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_02

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_12mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_18

Maar los van de elektronica en een schier oneindig aantal snufjes straalt de nieuwe S-Klasse vooral ongebreideld veel kwaliteit uit. Het is dan ook geen toeval dat deze generatie niet alleen de voorgaande telg moest overtreffen, maar ook de ter ziele gegane Maybach moet doen vergeten. Daarvoor komt er binnenkort nog een extra lange ‘Pullman’-variant bovenop de huidige LWB-versie (+ 7.260 euro). De W222 meet zich op vlak van gebruikte materialen en bouwkwaliteit gemakkelijk met (on)rechtstreekse concurrenten van Bentley of misschien zelfs Rolls-Royce. Plots lijkt onze met opties afgeladen Mercedes S350 BlueTEC van 113.000 euro zelfs een relatief koopje – hoe gek dat ook mag klinken.

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_05

Want ook onderweg stelt de nieuwe S-Klasse niet teleur. Onder andere dubbel gelaagde ruiten zorgen voor een cocon van absolute rust die je afsluit van de buitenwereld. Het geluid van de instapper met 3.0 V6-dieselmotor stoort zelden of nooit, en in ruil krijg je impressionante verbruikscijfers gekoppeld aan erg volwassen prestaties. Of wat dacht je van een gemiddeld verbruik van minder dan 8 liter per 100 km zonder echt ons best te doen? Niet slecht voor een mastodont van meer dan twee ton met 258 pk, 620 Nm koppel en een sprint naar de 100 km/u in 6,8 s.

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_16mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_13

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_07

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_03mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_14

Het geheim zit hem voornamelijk in de zeven verzetten van Mercedes‘ 7G-tronic-automaat, maar ook in details zoals een erg lage cw-waarde van 0,24; het feit dat de nieuweling in zijn transformatie 100kg verloren heeft en het feit dat je nergens nog een klassiek lampje kunt terugvinden. Dankzij het gebruik van leds bespaar je volgens Mercedes een extra 0,05 l/100 km. Bijkomend voordeel is dat de S-Klasse daardoor nog fijnzinniger en kwalitatiever aanvoelt. Zo is de led-verlichting van het interieur ronduit spectaculair en kun je niet alleen de kleur maar ook de lichtintensiteit instellen. De sfeer is er keer op keer geheel anders door. En alsof dat nog niet volstaat, is er ook actieve parfumering en ionisering beschikbaar. Geen idee wat het laatste juist doet. Maar het werkt wel. Zonder twijfel een van de meest aangename interieurs van het moment.

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_10

Kleine smet op het blazoen is het optioneel 24-delig Burmester-audiosysteem. Ondanks de grote binnenruimte en verschillende instelmogelijkheden schiet het geluid gewoonweg tekort tegenover andere high end-systemen van de concurrentie. En dat is jammer, want alleen daar laat de S-Klasse een steek(je) vallen in zijn algehele kwaliteitsbeleving. De rest van de audiovisuele communicatie doet het voortreffelijk, met eenvoudig te configureren modi en zelfs een iPhone-app waarmee je vingervlug inlogt op het WiFi-netwerk van de auto en zo achterin niet alleen het infotainment bestuurt, maar met enkele vingerbewegingen zelfs de stoelen op tig manieren aanpast. De S-Klasse is dan ook een van de weinige auto’s waarin het achterin minstens even goed vertoeven is als voorin. Wat dat betreft doet de chauffeurs-Mercedes zijn naam nog steeds alle eer aan.

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_09

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_11mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_15

In de bochten is het plaatje iets minder duidelijk. Daar kan de Merc zijn gewicht minder goed verbergen en neemt de koetswerkrol de bovenhand. Ondanks snufjes zoals actieve lendensteunen die je vastnemen in de bochten en een Sport-setting van de luchtvering, merk je al gauw dat de standaard ‘S’ vooral graag rechtdoor gaat. In Sport heb je weliswaar veel minder last van rolbewegingen, maar dan gaat het niveau van demping al snel achteruit op alles wat nog maar in de verste verte niet biljartvlak is. En eerlijk gezegd is de tweevoudig instelbare vering op een week tijd maar een keer in Sport gegaan. Mercedes biedt tenslotte ook Magic Body Control aan, een optie die in samenwerking met de Road Surface Scan-radar de baan pro-actief scant, en de demping vervolgens afstemt op de staat van het wegdek, nog voor de wielen de oneffenheden raken. En dat voor elk wiel afzonderlijk en in een fractie van een seconde. Interessante technologie die jammer genoeg enkel beschikbaar is op de huidige (non-AMG) topmotorisatie met 4,7 liter V8 benzine.

mercedes_benz_s350_bluetec_cdi_w222_08

Op de vraag of de nieuwe S-Klasse de meest geavanceerde auto ter wereld is, kunnen we eenduidig ‘ja’ antwoorden. Of het daarom ook ‘s werelds beste auto is, is een andere vraag. De definitie is immers voor interpretatie vatbaar. Wel staat vast dat de W222 ongelofelijk veel value for money biedt met imens veel comfort en een uitzonderlijk hoogstaande afwerking. Daarmee staat de S op eenzame hoogte, en dat zal vermoedelijk nog een tijdje zo blijven. Het mag dan wel geen dynamisch wonderkind zijn, maar daarvoor heeft Das Haus nog steeds de AMG-modellen in de catalogus staan.

[Foto’s: Pieter Ameye]

MERCEDES-BENZ S350 BlueTEC (W222)

Plus Min
+ Sonderklasse met grote S – Koetswerkrol in comfortsetting

Weggecijferd

Motor 3.0 V6 turbodiesel (met start/stop)
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 258 pk (@3.600 tpm)
Koppel 620 Nm (@1.600–2.400 tpm)
Gewicht 1.955 kg
Transmissie Zeventrapsautomaat
CO2-uitstoot 155 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 6,8 s
Topsnelheid 250 km/u (elektr. begrensd)
Gem. testverbruik 7,9 l/100km
Vanafprijs 80.465 euro

Verdict

8 op 10