Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Telefoon van de chef. Of ik zelf niet eens ‘een’ wagen wilde testen. Wat precies wilde hij niet kwijt, dus ik moest het stellen met tips als ‘iets wat we niet alle dagen doen’ en ‘fotogeniek’. Een wandelend enigma, die Divjak. Aangekomen bij DRIVRs langste trof ik er niet het silhouet van een Renault Twizy aan – want dat idee had zich intussen in mijn hoofd gevormd – maar het in grove lijnen iconische silhouet van… een Jeep Wrangler Rubicon. Hoog tijd om deze zware jongen weg te halen uit de stad en terug uit te zetten in zijn natuurlijke habitat. Klaar om buiten de lijnen te kleuren?

2014_Wrangler-34

Nadat ik de sleutel van de Rubicon in ontvangst heb genomen, moet ik even mentaal herkalibreren. Mijn brein staat immers nog steeds geprogrammeerd op grip en acceleratie, maar een Wrangler voelt zich eerder als een vis op het droge op asfalt. Het zou dan ook ongepast zijn om de Jeep daarop te quoteren, dus trek ik in het spoor van mijn voorganger Jeroen de minder platgetreden paden in. Hopelijk zijn ze wel voldoende platgetreden om me niet vast te rijden, zoals Jeroen twee jaar geleden overkwam…

2014_Wrangler-30

2014_Wrangler-202014_Wrangler-10

Wanneer ik instap, stel ik me dan ook de vraag of ik het in de Wrangler naar m’n zin zou kunnen maken als ik moest wachten op iemand die me uit een moeras kwam trekken. Welnu: had je verwacht dat de oer-offroader even luxueus uitgerust is als een bommenwerper uit hetzelfde tijdperk als de Willys Jeep, dan sta je voor een verassing. En laat je eveneens niet misleiden door het old-school uiterlijk, want de Wrangler is niet meer de compromisloze moddervreter van weleer. Anno 2014 word je namelijk verwend met verwarmde lederen fauteuils, een multimediasysteem met touchscreen en een stevige geluidsinstallatie.

2014_Wrangler-8

2014_Wrangler-72014_Wrangler-12

Toch eist het offroadinstinct van de Wrangler nog steeds mijn aandacht op wanneer ik vanop de hoge zitpositie en door de rechte voorruit de Jeep Sint-Truiden uitpiloteer: de weinig inspirerende brom van de 200 pk sterke 2.8 CRD en het windgeruis dringen maar al te graag de cockpit binnen. Bovendien geeft het indirecte stuur op asfalt een zweverig gevoel, en doet de twijfelende automaat je smeken om een manueel exemplaar.

2014_Wrangler-28

Maar hoewel een handbak aangenamer lijkt voor de openbare weg, begin ik de automaat te waarderen eens het terrein onverhard wordt. De voorkeursbehandeling van de koppelomvormer voor lage verzetten zorgt voor vloeiende en koppelrijke bewegingen in de transmissie, en voor een optimaal gebruik van de 460 Nm die tussen 1.600 en 2.600 tpm worden vrijgegeven. Wordt het terrein te zacht, dan kun je de vierwielaandrijving en een low gear-setting inschakelen via het 4×4 Rock Trac-systeem. Het differentieel op de voor- en achteras kan vastgezet worden middels het Tru-Lock-systeem en op zeer oneffen terrein geeft de stabilisatorstang vooraan de wielen meer bewegingsruimte. De Goodyears krijgen flinke klappen te verwerken in alle richtingen, maar hier bewijst het indirecte stuur zijn nut en brengt het soelaas voor de polsen.

2014_Wrangler-18

2014_Wrangler-272014_Wrangler-33

Wil je het zand door je haren en tussen je tanden voelen knarsen, dan kun je, mits je ietwat handig bent aangelegd, de offroadbeleving nog intenser maken: dankzij een bijzonder knap modulair systeem zwier je immers in enkele minuten tijd de twee voorste dakpanelen van de Wrangler. Om de achterkant van de hardtop (inclusief achter- en zijruiten) te verwijderen, roep je beter even de buurman te hulp, want het loodzware gevaarte laat zich niet al te gemakkelijk van de Jeep tillen. Nog niet extreem genoeg? Dan kun je ook de deuren verwijderen om je volledig bloot te stellen aan de elementen. Maar net zo gemakkelijk als je er alles van afvijst, zo eenvoudig kun je de Wrangler ook weer verder aankleden. Hij beschikt namelijk over een indrukwekkende accessoire- en optielijst, om nog maar te zwijgen van de aftermarket onderdelen, die uiteraard voornamelijk gericht zijn op de offroadlooks en terreincapaciteiten.

2014_Wrangler-12014_Wrangler-2

2014_Wrangler-32014_Wrangler-4

Toch beschikt de Jeep Wrangler Rubicon op zich al over een solide basis voor het betere terreinwerk. En net daar moet een modale dagelijks inzetbare SUV of crossover de boot aan zich laten voorbijgaan. De Wrangler daarentegen blijft een offroader pur sang, zelfs met de bijkomende uitrusting die het leven aan boord iets aangenamer maakt. De doorsnee SUV-koper zal er zijn gading allicht niet helemaal in vinden, maar de offroad-DRIVR des te meer.

2014_Wrangler-23

[Foto’s: Bert Claes]

JEEP Wrangler Rubicon

Plus Min
+ Offroader pur sang
– … voelt zich minder thuis op asfalt

Weggecijferd

Motor 2.8 4-in-lijn, turbodiesel
Aandrijving 4×4/td>
Overbrenging 5-traps, automaat
Vermogen 200 pk (@ 3.600 tpm)
Koppel 460 Nm (@ 1.600 – 2.600 tpm)
Gewicht 1.880 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,7 s
Topsnelheid 180 km/h
Gem. normverbruik 9,9 l/100 km
C02-uitstoot 209 g/km
Vanafprijs 41.400 euro

Verdict

7 op 10

2014_Wrangler-31