Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

TIP: Klik op de eerste foto om de hele reeks als slideshow te bekijken!

Drivr12

De Schloss Dyck Classic Days werden al in 2011 als bezoektip aangehaald op dit webzine. Toch lieten we jullie, onze lezers, jammerlijk genoeg op je honger zitten door het ontbreken van een eigen (foto-)verslag. Tot nu, want voor het eerst heeft ondergetekende eindelijk eens de tijd gevonden om middenin de zomer de grens met Duitsland over te wippen om dit octaanfeestje uit te pluizen. Tipje van de sluier: het eindoordeel is positief, zéér positief zelfs!

Drivr15Drivr18

Drivr3

Drivr7Drivr2

Een klassiekerevent organiseren op een statig domein, dat doet meteen Revival-belletjes rinkelen. En ja, de gelijkenis met Goodwood is niet geheel uit de lucht gegrepen. Gelukkig gaat het hier niet om een flauw afkooksel, want er zijn duidelijke verschillen. Allereerst de meest logische afwijking: hier zal je niet overdonderd worden door velden vol klassieke Jags. Wel door talloze elfjes – veelal G-modellen met die typisch zwartplastieken bumpers – en ook héél wat Benzen. Tot 300 SL’s in diverse kleurtjes toe, met als kers op de taart een exclusieve 500 K Roadster.

Drivr5

Ook opvallend, de R129 SL is plots wel erg geliefd geworden en was massaal aanwezig, niet geheel onlogisch gezien het relatief schappelijk prijskaartje en die klassieke lijnen. Naast al dat Duits geweld kon je gelukkig ook her en der ook een Italiaanse exoot spotten. Twee F40’s, een paar Delta Evo’s en enkele Iso’s – beperkt in aantal, maar wel eclectische keuzes. Evenzeer amusant was de aanwezigheid van wat weinig subtiele american muscle.

Drivr8

Drivr9Drivr13

Schloss Dyck wint tevens punten omdat het voor ons Belgen zo dichtbij is. Je hoeft met je euro’s (geen nood voor ponden) maar net de Duitse grens over te steken. Dat maakt Schloss Dyck ook ideaal als daguitstap, wat wilt zeggen dat je niet een jaar van tevoren al een veel te dure slaapplek dient vast te leggen. Schloss Dyck is met een dagticket van 27 euro voor zaterdag of zondag sowieso ook betaalbaarder dan Goodwood. En toegegeven: ook het terrein is mooier, achter elke hoek ontdek je nieuwe tuintjes en pleintjes met daarin centraal enkele hemelse klassiekers.

Drivr17Drivr16

Drivr1

Drivr11Drivr4

Kan Schloss Dyck de Revival dan geheel doen vergeten? Tuurlijk niet. Goodwood maakt nog steeds grote indruk door de sfeer van weleer, die er door de organisatie en de bezoekers in hun klassieke outfit gecreëerd wordt. En dan zwijgen we nog over de races die op het scherpst van de snee gereden worden door ‘s werelds beste piloten. Daar kunnen de ererondjes van Schloss Dyck natuurlijk niet aan tippen, ook al geven ze het geheel tenminste iets dynamisch.

Drivr19

Samengevat kunnen we stellen dat Schloss Dyck voldoende verschillend is van Goodwood Revival om zijn eigen plekje op de octaankalender te verdienen. Voor mezelf was het in ieder geval dé ontdekking van het jaar én een flinke aanrader kort bij huis. Maar terwijl ik dit schrijf, heb ik alweer de 2016-editie van de Revival meegemaakt. En daar kan in dit genre toch écht niks aan tippen.

[Foto’s: Stijn Braes]