Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In autoland zijn er badges die weinig bijdragen aan het geheel, maar ook exemplaren die écht een verschil maken. De ST-badge is er zo een. De Fiesta is voorlopig nog altijd Koning als het op ST-sensaties aankomt, terwijl de Focus ondertussen met zijn RS-insigne op de troon zit. Toch wil Ford zijn reguliere Focus ST niet verwaarlozen. Getuige daarvan de installatie van een Powershift-transmissie op de snelste dieselvariant van de Focus, de ST 2.0 TDCi 185.

gerdmoors-ST--1

Je leest het eigenlijk al in de term die Ford aan zijn automatische schakeldoos geeft: Power en Shift. De dubbele koppeling van de gerobotiseerde zesbak moet voor quasi probleemloze overgangen zorgen – zowel naar onder als naar boven – en dat zonder ooit in de leegte te vallen die conventionele automaten al eens kenmerkt. Het werkingsprincipe zorgt er in de beste DSG-traditie voor dat de volgende versnelling al klaar ligt om de schakeltijden zo kort en zo vloeiend mogelijk te houden. Een optie die wel enkel op de diesel-ST te hebben is, omdat een automaat volgens Ford meestal door veelrijders (lees: dieselaars) aangevinkt wordt.

gerdmoors-ST--14gerdmoors-ST--13

gerdmoors-ST--17gerdmoors-ST--16

Aan de rijdynamiek van de Focus ST is er dus niets veranderd. De directheid van de sturing blijft indrukwekkend en ook de limieten van de voorbanden worden duidelijk gecommuniceerd. Daardoor krijg je het gevoel de teugels stevig in handen te hebben, zonder het vertrouwen en de controle over de soms speelse achterkant te verliezen. Denkbeeldige chicanes worden dan ook moeiteloos genomen. En dat is bovenal de verdienste van het verbeterde Torque Vectoring System, dat elk wiel afzonderlijk controleert via de stabiliteitscontrole om de trekkracht ten volle te laten neerdalen op het asfalt.

Het is bijgevolg een genot om het gas in te duwen en tussen het schakelwerk door te genieten van het extra duwtje in de rug dat het rijke koppel van 400 Nm je vanaf een kleine 2.000 toeren geeft. De 185 pk die er tegenover staan, zijn naar onze mening wat te licht om echt die bijt in de kont te geven. Dan lijkt de 2.0 l benzine van 250 pk en toch ook 345 Nm al snel een logischere keuze. Ook in pure snelheid – een topsnelheid van 217 km/u voor de diesel tegenover 248 km/u voor de benzine – en met name in de spurt naar honderd – met 8,1 sec voor de diesel tegenover 6,5 sec voor de benzine – scheelt dat al snel behoorlijk wat tijd.

gerdmoors-ST--31

gerdmoors-ST--11gerdmoors-ST--5

Toch maakt de combinatie diesel en automaat een interessante daily DRIVR van de Focus ST, met een verbruik dat best binnen de perken blijft als je je rechtervoet onder controle kan houden. De uitstoot van slechts 110 g/km is bedrijfstechnisch ook niet mis. Wij strandden uiteindelijk op 6,9 l/100 km met een iets gewilligere rechtervoet. Enige minpunt voor dagelijks gebruik is die sublieme sportophanging, die quasi 1-op-1 overgenomen is van de benzineversie en je elke putje in de weg laat voelen – zelfs oneffenheden die er niet lijken te zijn.

De standaard Recaro-sportstoelen bieden gelukkig het nodige comfort en steun zonder het sportieve karakter te ondermijnen. Wel lijken ze wat krap bemeten voor de omvangrijkere medemens. Binnenin oogt het interieur voorts typisch Ford, maar zijn er wel wat extraatjes zoals met een aanraakscherm en het verbeterde Sync2-multimediasysteem. Bovenop het dashboard zijn er drie metertjes geïnstalleerd die je enkel in de ST terugvindt, achter het stuur kan je rekenen op een ST-instrumentenpaneel dat duidelijke info geeft.

gerdmoors-ST--15gerdmoors-ST--24

gerdmoors-ST--25gerdmoors-ST--22

Maar nog even terug naar de Powershift. Voor een eerste toepassing in een ST-product valt de automaat hoegenaamd niet door de mand, zeker nu Ford – eindelijk – normale stuurflippers installeert beter dan de knopjesbediening van weleer. Daardoor zijn de speelsheid en de sérieux van deze ST perfect in balans. Het enige wat we soms missen, is de goesting om echt te pushen; een magische eigenschap die de Fiesta ST en Focus RS in overvloed hebben. Al is het eigenlijk zinloos om die vergelijking te maken – zowel op gebied van prijs, aandrijving als prestaties. De Focus ST TDCi Powershift biedt immers een eigen soort fun, die het vooral van zijn strakke wegligging en betaalbare prestaties moet hebben. Ook beschikbaar als Clipper alias break trouwens, voor een redelijke 1.000 euro meer.

[Foto’s: Gerd Moors]

gerdmoors-ST--7

FORD Focus ST 2.0 TDCi met Powershift

Plus Min
+ Feedback en vertrouwen – Waardoor je nog meer wil pushen

Weggecijferd

Motor 2.0l TDCi
Aandrijving Voorwielaandrijving
Transmissie Automatische zesbak
Vermogen 185 pk @ 3.500 tpm
Koppel 400 Nm @ 1.750 tpm
Gewicht 1.364 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,1 s
Topsnelheid 217 km/u
Gem. testverbruik 6,9 l/100 km
CO2-uitstoot 110 g/km
Basisprijs 32.800 €

Verdict

8 op 10