Wat als je twee kinderen hebt die 1,9m lang zijn en je jaarlijks 4 paar skilatten richting sneeuw sleurt, maar niet wil inboeten op rijplezier? Dan moet je uiteraard de BMW 5 Touring overwegen. Wij reden met zowel de leasefavoriet bij uitstek, de 520d met 190 pk, als de zescilinder 530d xDrive. Met zijn 265 pk en 620 Nm koppel is de keuze voor de DRIVR snel gemaakt zou je denken. Maar toch is er meer aan de hand.
Een goede huisvader geeft om zijn gezin en dus de beschikbare ruimte aan boord. En dat heeft de 5 Touring zat. Vier personen houden het probleemloos tien uur vol op weg naar de bergen. Zeker met de comfortzetels die desgewenst automatisch de zetelverwarming of -ventilatie aanzetten. Vooraan is er voldoende steun aan de heupen en onder de bovenbenen.
Achteraan is er genoeg beenruimte, alleen de middelste passagier betaalt de prijs voor de achterwielaandrijving – waarom je dus best bij twee kinderen blijft. De kofferruimte slikt 570 liter en met de achterbank plat zelfs 1700. Traditiegetrouw is ook deze 5 reeks standaard uitgerust met een elektrische achterklep en een apart openende achterruit. Handig als je enkel de jassen uit koffer wil nemen zonder de valiezen er terug in te proppen.
Bij het instappen valt meteen de vertrouwde BMW cockpit op. Het oogt minder vernieuwend dan de boordplank van concurrent Mercedes, maar het voelt als thuiskomen aan. De materialen voelen zowel voor- als achteraan kwaliteitsvol aan. Ons exemplaar liet zich enkel betrappen op enkele krasjes in het aluminium van de koffer. Jammer, want bij de vlakke laadvloer van een break ben je snel geneigd om je materiaal erin te duwen in plaats van heffen.
De digitale whizzkids in München mogen van ons alvast een pluim op hun hoed steken voor de ergonomie aan boord. De airco en radio kunnen nog met fysieke knoppen worden bediend. Het iDrive-systeem werkt samen met het 10,25” grote touchscreen om de bestuurder door de intuïtief opgebouwde menu’s te loodsen. Wie dat nog niet genoeg vindt, kan overschakelen op spraakcommando’s en het van de 7-serie overgenomen – en optionele – Gesture Control.
Bij het starten van de motoren klinken beide diesels bijzonder stil. De turbogeladen drieliter zes-in-lijn van de 530d xDrive maakt een grote indruk tijdens het rijden. Het blok klinkt bij vollast als een bronstig werkpaard dat duidelijk maakt dat je met veel kracht onderweg bent. En dat is geen schijn, want de twin scroll-turbo bezorgt de motor een koppel van 620 Nm dat vanaf 2000 rpm beschikbaar is. Daarmee spurt de 530d xDrive in 5,6 seconden naar de honderd. Zijn achterwielaangedreven broer heeft voor diezelfde oefening 7,8 seconden nodig, maar voelt zeker niet loom aan.
De 520d is snel bij de hernemingen en zelfs bij een sportieve rijstijl voldoet hij ruimschoots. Zoals altijd verzorgt de 8-traps ZF-automaat de overbrenging naar de wielen. De 530d was uitgerust met de Sportautomatische Steptronic, die beschikt over schakelpeddels achter het stuur en zou nog iets sneller schakelen. De bak is snel bij de les – zeker in de sportstand – en schakelt zonder schokken een versnelling hoger of lager. We hebben nooit een manuele bak gemist, maar wie er wel een voorkeur voor heeft kan enkel nog bij de 520d terecht. De andere motorisaties hebben standaard een automaat.
Gelukkig is er naast de skireis ook nog woon-werkverkeer zonder passagiers aan boord. Daarbij ontpopt de 5 Touring zich gewillig tot een sportieve bochtenjager. Het woord gezwind durven we nog niet in de mond nemen want vooral bij het aanremmen durft de 1875 kg zich voelen. Maar trap hem op zijn staart in een bocht en de auto sleurt je de hoek om. De krachtigste van de diesels haalde het onderste uit de kan met de Integral Active Steering, die de achterwielen meestuurt in de bocht bij hoge snelheden en tegenstuurt bij lage en Dynamic Damping Control die de dempers in een comfortabele of sportieve stand kan zetten.
De bijdrage van beide opties is een meerwaarde voor het samenbrengen van dynamiek en comfort en kosten respectievelijk 1.480 euro en 1.380 euro. Standaard is de Touring uitgerust met luchtvering achteraan en in Sport mode laat de auto zelfs bij snelle laterale lastwissels zich niet uit het lood slaan. In standje Comfort zit er iets meer beweging in de achterkant, maar zelfs dan rijdt de Fünfer als op rails.
Met de 5 Touring zetten de ingenieurs uit München opnieuw een knap staaltje techniek op de weg. De auto kan zowel de ideale reiscompagnon voor lange ritten zijn, als op wens van de chauffeur veranderen in een sportieve DRIVR. De keuze tussen de 520d en 530d xDrive is snel gemaakt. De 520d is voldoende ruim, ook voor sportieve chauffeurs, maar wie nog wat centjes – 12.550 euro om precies te zijn – over heeft, zal met de 530d xDrive niet alleen meer pk, maar ook een grotere glimlach kopen.
Een dure glimlach, dat wel, want de 530d xDrive start pas vanaf 66.100 euro. De echte instapprijs bij de diesels is 51.250 euro voor de manuele 520d Touring. Voor de automaat wordt een supplement van 2.300 euro gevraagd. Zeker aanvinken die bak. Samen met de Integral Active Steering, de Dynamic Damping Control, de Luxury Line, het Comfort Pack Plus, het Driving Assistant Pack Plus, het Safety Pack, de Head-Up Display… Er komt al snel een BMW 116i aan opties bij, maar dan heb je ook wel wat.
BMW 520d Touring
Plus | Min |
+ Veelzijdig dynamisch | – Sportiever onderstel is optioneel |
BMW 530d xDrive Touring
Plus | Min |
+ Potente motor met grip | – Meer DNA van de 7 dan de 3 |
Weggecijferd
BMW 520d Touring | BMW 530d xDrive Touring | |
Motor | 2.0 viercilinder turbodiesel | 3.0 zes-in-lijn turbodiesel |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Overbrenging | ZF achttrapsautomaat | ZF achttrapsautomaat |
Vermogen | 190 pk @ 4000 opm | 265 pk @ 4000 opm |
Koppel | 4000 Nm @ 1750 | 620 @ 2000 Nm |
Leeggewicht | 1.735 kg | 1.875 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 7,8 s | 5,6 s |
Topsnelheid | 225 km/h | 250 km/h |
Normverbruik | 4,3 l/100 km | 5,3 l/100 km |
C02-uitstoot | 114 g/km | 139 g/km |
Vanafprijs | 53.550 € | 66.100 € |
Verdict
BMW 520d Touring | |
BMW 530d xDrive Touring |