Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat er een nieuwe Supra komt is een publiek geheim. Toyota is er tot nu toe in geslaagd weinig of geen details te lekken over de nieuwe sportcoupé. Maar scans uit het JDM-magazine Japan’s Best Car hebben daar nu naar alle waarschijnlijkheid roet in gestrooid.

2018_toyota_supra_mk_v_1

De scans, die afkomstig zijn van het forum SupraMK5.com, tonen ons de eerste beelden van wat het productieklare model lijkt en geven ons tezelfdertijd ook de eerste technische informatie. De nieuwe Supra werd al verscheidene keren gespot in camouflage-outfit, maar ook dan was de link met de FT1 Concept erg duidelijk. Het is dus erg aannemelijk dat dit het productiemodel is.

2018_toyota_supra_mk_v_2

Aangezien de nieuwe Supra in samenwerking met BMW ontwikkeld is – de open versie wordt de nieuwe Z4 – ligt er zo goed als zeker een geblazen, 3.0-liter zes-in-lijn onder de kap. Een mooie knipoog naar de 2JZ-motor van weleer. Volgens de scans zal de motor goed zijn voor 340 pk bij 5.500 tpm en 450 Nm koppel – plus 50 Nm extra in overboostfunctie. Daarmee zou de Supra de sprint naar de 100 km/h kunnen afleggen in slechts 3,8 s. Wie stiekem droomt van een handgeschakeld exemplaar is er aan voor de moeite. De sportcoupé zou er alleen komen met een ZF 8-trapsautomaat.

2014 Toyota FT-1 Concept

toyota ft1 concept
toyota-ft1-1toyota-ft1-2

Als we de scans mogen geloven wordt de Supra 2.470 mm lang, 1.855 mm breed, 1.290 mm hoog en bedraagt de wielbasis 2.470 mm. Het rijklare gewicht zou op net geen 1,5 ton liggen (1.496 kg om precies te zijn) en het standaard rubber krijgt het formaat 225/50/R17 voor en 255/45/R17 achter. In vergelijking met de oude Supra zou de nieuwe dus 135 mm korter, 44 mm breder en 25 mm hoger zijn, terwijl de wielbasis 80 mm korter en het rijklaar gewicht 74 kg lager is.

2018_toyota_supra_mk_v_teaser

Wanneer we de nieuwe Supra officieel zullen zien is voorlopig koffiedik kijken. Volgens velen is de introductie voorzien voor het aanstaande Salon van Genève. Dat we er ‘een’ Supra zullen zien werd duidelijk vanwege bovenstaande teaser die Toyota afgelopen week zelf de ether instuurde. Maar gezien de grote, vaste spoiler, gaat het hoogst waarschijnlijk om een circuitgeorienteerde concept(?) die – niet toevallig – ook de scans van Japan’s Best Car siert.

2018_toyota_supra_mk_v_3

Bij Toyota houden ze de lippen voorlopig stijf. Meer info wanneer ze binnenloopt.